Genel Bilgi
Kod | YMYC205 |
Ad | Yaylı Çalgılar Literatürü |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SİBEL AKYÜREK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SİBEL AKYÜREK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yaylı Çalgılar ailesindeki çalgıların, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş Dönem'lerdeki, Konçerto, Sonat, Süit, Senfoni, Senfonik Şiir, Uvertür ve Oda Müziği (Trio, kuartet, kentet) formlarındaki repertuarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Barok Dönemden başlayarak, kronolojik sırayla, Müzik Tarihi Dönemlerindeki Yaylı Çalgılar ailesinin beste formları içinde nasıl kullanıldığı, gelişimi ve repertuarı incelenir. Eserlerin icraları arasındaki yorumsal farklar, sesli ya da sesli ve görüntülü kayıtlar izletilerek, karşılaştırılmalı olarak değerlendirilir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
AKTÜZE İrkin, Müziği Okumak adlı kitabı, Cilt No: 1, 2, 3, 4, 5 ve Ek Cilt
Notlar
Klasik Batı Müziği icracılarına ait Cd ve Video kayıtları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik Batı Müziği'nin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. |
ÖÇ02 | Yaylı Çalgılar ailesi çalgılarının, besteciler açısından kullanımını kavrama ve gelişimini takip edebilme konusunda gerekli bilgileri edinmiş olur. |
ÖÇ03 | Yaylı çalgılar ve bu çalgılar için yazılmış eserlerin Müzik Tarihi'ndeki yerini, değer ve önemini öğrenir. |
ÖÇ04 | Yaylı çalgılar ailesi repertuarındaki beste formlarını, sayı bakımından değerlendirerek, herhangi bir forma ait ihtiyaç tespiti yapabilme ve bu forma ait eser üretebilme konusunda bestecilik çalışması yapabilme ya da yaptırabilme öngörüsü kazanır. |
ÖÇ05 | Yaylı çalgılar repertuarına ait "sesli" ve "sesli - görüntülü" kayıtlar konusunda bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaylı Çalgılar literatürü kapsamında yer alan eserleri, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş bestecilerin dönem ve stillerine uygun olarak çalma ve yorumlama yetisini kazanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaylı Çalgılar literatüründe yer alan eserleri teknik ve müzikal olarak icra eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kazanmış olduğu enstrüman becerisi, enstrüman üzerindeki teknik hakimiyeti ve alanına ait olan evrensel bilgi birikimiyle ulusal ve uluslararası Yaylı Çalgılar literatürünü tanımaya yönelik teorik çalışmalar yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kazanmış olduğu enstrüman becerisi, enstrüman üzerindeki teknik hakimiyeti ve alanına ait olan evrensel bilgi birikimiyle ulusal ve uluslararası Yaylı Çalgılar literatürünü tanımaya yönelik pratik çalışmalar yapar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konser ve sınavlardaki çalınması zorunlu kılınmış her müzikal dönemden çeşitli zorluk seviyelerindeki eserlerin ezber çalınması zorunluluğu sebebiyle müzikal hafızası gelişim gösterir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaylı Çalgılar Literatüründe yer alan eserleri müzikalitesine uygun olarak yorumlar ve icra eder | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaylı Çalgılar eğitimini öğrenme ve geliştirmeye ilişkin olumlu tutum kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi, beceri ve teknik kazanımlarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Üzerine düşen sorumluluğun bilincinde ulusal ve uluslararası bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sanat etiğine ve mesleki disipline sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşlarıyla biraraya gelip icra aşamasında müzikal birliktelik yetisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az bir yabancı dili kullanabilme ve sanatın, bilim ve diğer alanlar ile ilişkisinde, güncel gelişmeleri takip edebilmek için, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde müzikal teknik ve yöntemlerle çalacağı eserleri solo ya da herhangi bir oda müziği, orkestra ve korrepetisyon yardımı ile de icra eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eserleri teknik ve müzikal olarak deşifre edebilme yetisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Domenico Dragonetti Kontrbas Konçertosu, Karl Ditters von Dittersdorf Kontrbas Konçertosu ve Giovanni Bottesini Kontrbas Konçertosu | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Antonin Dvorak Senfonileri ve Keman Konçertosu | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Antonin Dvorak "Amerikan Kuarteti" ve Viyolonsel Konçertosu | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Franz Liszt Senfonik Şiirleri 1 | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Franz Liszt Senfonik Şiirleri 2 | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Camille Saint - Saens Viyolonsel Konçertosu ve Keman - Orkestra için Rondo ve Capriccioso | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Edward Grieg "Peer Gynt" Orkestra Süitleri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Nicolai Rimsky - Korsakov "Şehrazat" Senfonik Şiiri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Modest Mussorgsky “Çıplak Dağda Bir Gece” Konser Fantezisi | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sir Edward Elgar Viyolonsel Konçertosu ve "Enigma Varyasyonları" | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Gustav Mahler Senfonileri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Claude Achille Debussy Yaylı Kuarteti ve Maurice Ravel Yaylı Kuarteti | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ulvi Cemal Erkin “Yaylılar İçin Senfonietta” ve "Köçekçe" | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Cemal Reşit Rey “Keman ve Yaylı Orkestra için Andante ve Allegro” | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Aram Khachaturian Keman Konçertosu ve Viyolonsel Konçertosu | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Ara Sınav | Bulunmamaktadır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Paul Dukas "Sihirbazın Çırağı" Senfonik Scherzo | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
18 | Richard Strauss Senfonik Şiirleri 1 | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
19 | Richard Strauss Senfonik Şiirleri 2 | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
20 | Sergei Prokofiev "Peter ile Kurt" Müzikli Masal ve Richard Wagner eserleri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
21 | Bela Bartok Viyola Konçertosu ve Romen Dansları | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
22 | Sir William Turner Walton Viyola Konçertosu ve Max Reger Viyola için Solo Süitler | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
23 | Alban Berg Keman Konçertosu ve Yaylı Kuarteti | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
24 | Benjamin Britten "Gençler İçin Orkestra Rehberi" ve Viyolonsel Süitleri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
25 | Ahmet Adnan Saygun Viyola Konçertosu ve Necil Kazım Akses Viyola Konçertosu | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
26 | Ahmet Adnan Saygun ve Necil Kazım Akses Senfonileri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
27 | Jean Sibelius Keman Konçertosu ve "Finlandiya" Senfonik Şiiri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
28 | Dmitri Dmitriyevich Shostakovich Oda Müziği eserleri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
29 | Dmitri Dmitriyevich Shostakovich Senfonileri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
30 | Leonard Bernstein, George Gershwin ve Aaron Copland Orkestra eserleri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
31 | Arnold Schoenberg Keman Konçertosu ve Orkestra Eserleri | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
32 | Final Sınavı | Bulunmamaktadır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |