Genel Bilgi
Kod | EE624 |
Ad | High Speed Computer Arithmetic |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA GÖK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders bilgisayar işlemci mimarı için gereken bilgi donanımını kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bilgisayar aritmetiği modern işlemcilerin veri-işleme yolundaki ünitelerin tasarımına odaklanmış aktif bir araştırma alanıdır. Bu kursta bilgisayar aritmetiğinin teorik yönleri donanım uygulamaları ile birlikte anlatılacaktır. Özellikle işlenecek konular şunlardır: Dijital Sayı Sistemleri, Kayan Nokta Sayılar, Yüksek performanslı toplama devreleri, paralel prefiks toplayıcılar, şartlı toplama yapan devreler, yüksek hızlı çarpma devreleri, dizi çarpıcılar, ağaç çarpıcılar, çarpma-toplama devreleri, paralel bölme devreleri ve uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Digital Design.
Kaynaklar
Computer Arithmetic, Israel Koren
Notlar
IEEE Computer Arithmetic Conference Proceedings , Computer Manuals,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güncel araştırma makalelerini değerlendirip analiz eder. |
ÖÇ02 | Modern sayısal tasarım dillerini kullanarak yüksek hızlı ünitler tasarlar. |
ÖÇ03 | Yüksek hızlı aritmetik devrelerinin benzeşimini yapar ve fonksiyonel doğrulamalarını gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Yüksek hızlı aritmetik devrelerinin güç analizini yapar |
ÖÇ05 | Bilgisayar aritmetiği alanında bir tarama makalesi yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini yüksek lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme, literatürü kritik şekilde analiz edebilme | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme, benzer etkileşimler önerebilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak ve benzer bir metni yazabilecek düzeyde İngilizce'ye ve ilgili İngilizce jargona hakim olma | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla veya yakın alanlarla ilgili ders planlayabilme ve ders verebilme. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademisyenliğin, gerek eğitim-öğretim gerekse araştırma yönlerinin gerektirdiği etik değerleri benimseme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirebilme | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sabit noktalı sayı sistemleri | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kayan noktalı sayı sistemleri | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Elde-Öngören toplayıcılar, paralel prefiks toplayıcılar | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Paralel çarpıcılar, dizi çarpıcılar | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
5 | Ağaç çarpıcılar, çarpma-toplama birleşik ünitleri | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kayan nokta toplayıcı ve çarpıcılar | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
7 | Paralel Bölme Devreleri | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders notlarını oku. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Boru hatlı tasarım konseptleri ve uygulamaları | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
10 | VHDL tasarım dili | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bilgisayar simülasyon ve doğrulaması | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
12 | ASIC devre tasarımı ve sentezi, | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | FPGA devre tasarımı ve sentezi | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Bilgisayar aritmetiği proje tasarımı | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Tasarımların sunumu | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını oku. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını oku. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |