Genel Bilgi
Kod | FK625 |
Ad | Lineer Olmayan Kristaller I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı doğrusal olmayan kristallerde/malzemelerde meydana gelen bir çok fiziksel olayları öğrenmek.
Dersin İçeriği
Lineer olmayan kristaller, tanımı, temel kavram ve özellikleri, ferroelektrik, antiferroelektrik kristaller, istatistiksel modeller, faz geçişleri, lineer olmayan kristallerin termodinamik özellikleri, ferroelektrik ve antiferroelektriklerin makroskopik teorisi, Gibbs serbest enerjisi, Landau faz geçişi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Principle and Applications of Ferroelectrics and Related Materials, M.E. Lines, A. M. Glass, Clarendon press, 1977.
Notlar
Ferroelectric Phenomena in Crystals: Physical Foundations, B. A. Strukov, A. P. Levanyuk, Springer, 1998. Ferroelectric Materials and Their Applications, Y. Xu, elsevier Science Pub., 1991.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lineer ve lineer olmayan kristalleri ayırt edebilir. |
ÖÇ02 | Kristallerde hangi tür faz geçişinin olabileceğini belirleyebilir. |
ÖÇ03 | Kristallerin termodinamik fonksiyonlarını hesaplayabilir. |
ÖÇ04 | İlgili fiziksel büyüklükler arasında ilişki kurabilir. |
ÖÇ05 | Ferroelektrik ve antiferroelektrik kristaller arasındaki farkı açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Katıların makroskopik teorisini açıklayabilir. |
ÖÇ07 | Doğrusal ve doğrusal olmayan olmayan kristallerin termodinamik özellikleri arasındaki farkı bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 1 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Lineer olmayan kristaller, tanımı, temel kavram ve özellikleri. | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Ferroelektrikler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Antiferroelektrik kristaller | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İstatistiksel modeller | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Faz geçişleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Birinci dereceden yapısal faz geçişleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | İkinci dereceden yapısal faz geçişleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Ferroelektrik ve antiferroelektriklerin makroskopik teorisi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kristallerin termodinamik özellikleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Lineer olmayan kristallerin termodinamik özellikleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Ferroelektrik makroskopik teorisi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Antiferroelektriklerin makroskopik teorisi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Gibbs serbest enerjisi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Landau faz geçişi | itapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Final Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |