Genel Bilgi
Kod | FK583 |
Ad | Parçacık Fiziğinde Monte Carlo Teknikleri I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA EŞKUT |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı olay üretimi için fenomenolojik modellerin tanıtımı, deneysel verilerle doğrudan elde edilebilen, eksiksiz olaylar oluşturan bilgisayar programlarının uygulanmasıdır
Dersin İçeriği
Parçacık fiziğinde olay üretme ve üretim prosesleri bu dersin içeriğidir
Dersin Ön Koşulu
İlgili konu kitaptan çalışılsın. Ödevler yapılmalı
Kaynaklar
https://pythia.org/
Notlar
https://pythia.org/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Monte Carlo olay üretiminin temel kavramlarını öğrenir |
ÖÇ02 | Parton Dağılım fonksiyonları, Parton Duşları ve Hadronizasyonun önemini kavrar |
ÖÇ03 | Olay üretimine başlama hakkında temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ04 | Bireysel olayların üretilmesi ve olayı sonlandırma hakkında temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ05 | Olay üretimini programlama konusunda beceri kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | PYTHIA'ya giriş | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
2 | Fizik Özeti: Kısıtlamalar | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
3 | Sert Süreçlerin Üretimi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
4 | Hem yumuşak hem de sert QCD süreçlerini içeren QCD işlemlerinin üretilmesi. | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Electrozayıf (EW) süreçlerin üretilmesi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
6 | Top kuark üretimi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
7 | Öğretici başlangıç | İinternet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Güçlü veya EW etkileşimler aracılığıyla dördüncü nesil fermiyon üretiminin oluşturulması. | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | SM Higgs boson üretimini içeren Higgs proseslerinin üretimi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
11 | SUSY parçacıklarının çiftli üretiminin yanı sıra, UDD etkileşimini ihlal eden R-paritesine bağlı rezonant üretimini içeren SUSY süreçlerinin oluşturulması. | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
12 | İleri fizik üretimi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
13 | Leptokuark üretimi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
14 | Ekstra boyutlu süreçlerin üretimi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
15 | Parton Dağılımları, Parton Duşları ve ;Hadronizasyon | İnternet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |