EBE501 Ebelikte Temel Kavramlar

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE501
Ad Ebelikte Temel Kavramlar
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin ebelik ve ebelik ile ilgili kavramları hasta ve sağlıklı bireylerde gözlemesi ve ebelik mesleği açısından ele alınışı ile ilgili ilkeleri tartışması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Ebelik kavram ve kuramları, ebelik eğitimi, tarihsel süreç

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Midwifery and Association of Midwifery Law Draft. Midwifery Legislation in the European Union, Munich Declaration 2000. Halloween-magicians and nurses, Barbara Ehrenneich, Kavram Publishing. Employee Health Center Midwife Task Analysis, TC SSYB Health Education General Management.

Notlar

Oz F. Basic Concepts on Health Area. Ankara,2004. Suggests for Midwives. Dr. Besim Omer Akalin, Association of Midwifery, Istanbul, 2009.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ebeliğin teorik çerçevesini ana hatları ile açıklar.
ÖÇ02 Ebelik uygulamalarının sınırlarını, yasal, etik ve diğer kodları tanımlar.
ÖÇ03 Sağlıklı ve hasta bireyi bir bütün olarak biyolojik, sosyal ve kültürel bütünlük içinde ele alır.
ÖÇ04 Ebelik uygulamaları ile ilgili kuramları ile ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
ÖÇ05 Sağlık bakım kuram ve felsefesiyle ilgili uygulamalarda disiplinlerarası çalışmalara yer alır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ebelik ile Ilgili Teorik Çerçevenin Tanımı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ebeliğin Tarihsel Süreci Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dünyada ve Türkiye'de Ebelik Eğitimi ve Uygulamalarının Gelişimi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4 Ebelik Mesleğine İlişkin Yasa, Yönetmelik, Yönerge ve Talimatlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 Ebelik Etik Kodları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması
6 Avrupa Birliği Mevzuatında Ebelik Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 21.Yüzyılda Sağlık Hedefleri ve Ebelik Eğitimi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Meslekleşme ve Profesyonellik Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Toplum, Kültür, Çevre ve Sağlığa Etkisi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Aile ve Aile Sağlığını Etkileyen Faktörler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Anksiyete, Ağrı, Kayıp, Kriz Kavramları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bebek Dostu Uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması
14 Anne Dostu Uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
15 Ebeveynliğe Hazırlık (Ana-Baba Rolleri ) Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 62
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,48
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.01.2024 04:16