Genel Bilgi
Kod | EKMZ102 |
Ad | İstatistik II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı örneklem verisini kullanarak yığın parametre ya da parametrelerinin nasıl tahmin edileceği ve bunlarla ilgili testlerin nasıl yapılacağı bilgisinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste örnekleme dağılımları, tek ve iki yığın için hipotez testleri ve güven aralıkları, ki-kare bağımsızlık testi ve basit doğrusal regresyon modeli konuları incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
SPSS Uygulamalı Temel İstatistik Yöntemler, 10. Baskı, Prof. Dr. Özkan ÜNVER, Prof. Dr. Hamza GAMGAM ve Prof. Dr. Bülent ALTUNKAYNAK, Seçkin Yayınevi, Eylül 2021.
Notlar
Olasılık ve İstatistik, Fikri AKDENİZ, Nobel Yayınevi, 2017. Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik, Selahattin Güriş ve Melek Astar, DER Yayınları, 2014. İktisadi ve İdari Bilimler İçin İstatistik, Ziya Gökalp Göktolga, Seçkin Yayınevi, Eylül 2013.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örnekleme dağılımlarını tanımlar |
ÖÇ02 | İstatistiksel hipotezleri kurar |
ÖÇ03 | Tahmin edicilerin özelliklerini ayırt eder |
ÖÇ04 | Hipotez testindeki hata tiplerini ayırt eder |
ÖÇ05 | Tek yığın parametresi ile ilgili hipotezleri test eder |
ÖÇ06 | İki yığın parametresi ile ilgili hipotezleri test eder |
ÖÇ07 | Tek yığın parametresi için aralık tahmini yapar |
ÖÇ08 | İki yığın parametresi farkı için aralık tahmini yapar |
ÖÇ09 | Kategorik değişkenlerin bağımsızlığını ki-kare testi ile test eder |
ÖÇ10 | Sürekli iki değişken arasındaki korelasyon katsayısını hesaplar |
ÖÇ11 | Hesapladığı sürekli iki değişken arasındaki korelasyon katsayısını yorumlar |
ÖÇ12 | Basit doğrusal regresyon modeli parametrelerini tahmin eder |
ÖÇ13 | Tahmin ettiği basit doğrusal regresyon modeli parametrelerini yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örnekleme dağılımı | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Nokta tahmini ve tahmin edicinin özellikleri | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Hipotez testi ve hata tipleri | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tek yığın parametreleri ile ilgili hipotez testleri | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
5 | Tek yığın parametreleri ile ilgili hipotez testleri (Ortalama) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
6 | İki yığın parametreleri ile ilgili hipotez testleri (Oran ve Varyans) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | İki yığın parametreleri ile ilgili hipotez testleri | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınava yönelik genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tek yığın parametreleri ile ilgili güven aralıkları (Ortalama) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tek yığın parametreleri ile ilgili güven aralıkları | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | İki yığın parametreleri ile ilgili güven aralıkları (Ortalama) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İki yığın parametreleri ile ilgili güven aralıkları (Oran ve Varyans) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Çapraz tablolar ve ki-kare bağımsızlık testi | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi (Tahmin) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi (Yorumlama) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |