Genel Bilgi
| Birim | BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| BAĞIMLILIK (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | BAG557 | 
| Ad | Bağımlılıkta Araştırma Yöntemleri ve İstatistiksel Analize Giriş | 
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Bahar | 
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 5 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. | 
Dersin Amacı / Hedefi
Biyoistatistikte temel kavramları, kullanılan istatistik teknikleri ve araştırma tekniklerinin öğrenilmesi.
Dersin İçeriği
Tanımlayıcı istatistikler,araştırma tasarımları, örnekleme, ki kare, t-test, korelasyon, regresyon, ve ANOVA istatistikleri, tablo ve Şekil ile özetleme teknikleri sunulacak.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Statistical Methods in Medical Research, 4th Edition Peter Armitage, Geoffrey Berry, J. N. S. Matthews ISBN: 978-0-632-05257-8 November 2001 Wiley-Blackwell 832 Pages
Notlar
Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri (YENİLENMİŞ 7.BASIM) Vildan Sümbüloğlu Kadir Sümbüloğlu
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır ve literatürü izler. | 
| ÖÇ02 | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 
| ÖÇ03 | Alanında kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 
| ÖÇ04 | Bilimsel bir araştırmanın planlanması, yürütülmesi, sonuçlandırılması, sunumu konusunda ileri düzeydeki kavramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 
| ÖÇ05 | Sağlığa ilişkin bir konuyla ilgili araştırmanın tüm aşamalarında görev alırken etik ilkelere uygun karar verir. | 
| ÖÇ06 | Bilimsel düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | 5 | 
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | 5 | 
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 4 | 
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 | 
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 4 | 
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | İstatistiğe Giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 2 | Araştırma Yöntemleri ve yazı hazırlama tekniği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 3 | Tanımlayıcı İstatistik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım | 
| 4 | Tanımlayıcı İstatistik (ortalama, frekans vs) ve ödev | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama | 
| 5 | Grup ve Veriler Arası Farkları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama | 
| 6 | Grup ve Veriler Arası Farkları II | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama | 
| 7 | Grup ve Veriler Arası Farkların anlamlılık testi ve ödev | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama | 
| 8 | Ara Sınav | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev | 
| 9 | Korelasyon | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama | 
| 10 | Doğrusal Regresyon | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama | 
| 11 | Logistik regresyon | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama | 
| 12 | Regresyon ve ödev | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma | 
| 13 | Varians Analizi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma | 
| 14 | Varyans Analizi ve ödev | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma | 
| 15 | Bulguların Tablolar ve şekiller ile özetlenmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||