Genel Bilgi
| Birim | BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| BAĞIMLILIK (DR) | |
| Kod | BAG620 |
| Ad | Bağımlılık ve Suç Davranışı |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 7 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SUNAY FIRAT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bağımlılık ve suç davranışı arasındaki ilişkiyi, bağımlılık yapan maddeleri öğrenir, bağımlılığın oluş mekanizmalarını öğrenir, bağımlılığın biyo-psiko-sosyal sonuçlarını ve güncel önleme programlarını bilir.
Dersin İçeriği
Bağımlılık tanımı ve terminolojisi, Bağımlılığın etyolojisi, Bağımlılık yapan mladdelerin özellikleri, Bağımlılık tedavisi, Bağımılılığın seyri ve sonuçları
Dersin Ön Koşulu
-------
Kaynaklar
Ulusal ve Uluslararası Güncel Yayınlar
Notlar
Ulusal ve Uluslararası Güncel Yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Adli Sosyal Bilimler alanında gerekli bilgileri sistematik biçimde kavrar. |
| ÖÇ02 | Adli Sosyal Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde bilir. |
| ÖÇ03 | Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilir. |
| ÖÇ04 | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. |
| ÖÇ05 | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | 1 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 1 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 1 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | 1 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 1 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 1 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 1 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. | 1 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Bağımlılığa Giriş ve Terminoloji | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 2 | Madde Bağımlılığına Genel Bakış | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Alkol Bağımlılığına Giriş: Tanımlama,Sınıflama, Epidemiyoloji, Etyoloji | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Alkol İle İlişkili Bozukluklar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Alkol İle İlişkili Bozuklukların Tedavisi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Alkol Dışı Madde Bağımlılığına Giriş: Tanımlama, Sınıflama, Epidemiyoloji, Etyoloji | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Alkolizme Bağlı Biyo-Psikososyal Hasarlar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Dersin Konularına ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Alkol Dışı Madde Bağımlılığı Tedavisinin Genel Prensipleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Amfetamin ve Kafein Bağımlılığı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Esrar, Nikotin ve Kokain Bağımlılığı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Hallüsinojen, Fensiklidin ve İnhalan Bağımlılığı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Opiyat Bağımlılığı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Sedatif, Hipnotik ve Anksiyolotik Bağımlılığı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Madde Bağımlılığında Rehabilitasyon ve Zarar Azaltma Programları ve güncel önleme yolları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin Konularına ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin Konularına ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 13 | 182 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 184 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,36 | ||
| AKTS | 7 AKTS | ||