Genel Bilgi
Kod | BL494 |
Ad | Toksikoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ELİF ORUÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ELİF ORUÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Toksikolojinin temel prensipleri, ksenobiyotiklerin toksik etki mekanizmaları hakkında temel bilgilerin verilmesi, ayrıca hücre hasarı ve koruma mekanizmalarının açıklanması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Toksikolojinin temel prensipleri, ksenobiyotiklerin toksik etki mekanizmaları, ayrıca hücre hasarı ve koruma mekanizmaları bu dersin içeriğini oluşturur
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Genel Toksikoloji
Notlar
Toksikoloji Kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksikolojinin temel prensiplerini kavrar |
ÖÇ02 | ksenobiyotiklerin toksik etki mekanizmalarını açıklar |
ÖÇ03 | hücre hasarı ve koruma mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir |
ÖÇ04 | Hepatotoksisite ve karaciğer hasarına neden olan bileşikleri kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel Prensipler | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
2 | Toksik bileşiğin canlıya giriş yolları, dağılımı, metabolizması, etkileri ve dağılımı | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
3 | Toksik bileşiklerin metabolizmaları: Faz 1 reaksiyonları ve farmakogenetik | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
4 | Toksik bileşiklerin konjugasyonları ve eliminasyonları | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
5 | Ksenobiyotik metabolizmasını etkileyen faktörler | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
6 | Adaptasyon | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
7 | Hücre hasarı ve Koruma mekanizmaları | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
8 | Ara Sınav | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
9 | Reaktif metabolitler ve toksisite | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
10 | Merkezi sinir sistemi ve toksisite | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
11 | Nörodejeneratif hastalıklar ve nörotoksik mekanizmalar | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
12 | Hepatotoksisite ve karaciğer hasarına neden olan bileşikler | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
13 | Besinler ve fonksiyonları | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
14 | Küresel ısınma ve toksik etkileri | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
15 | Toksikolojide kullanılan moleküler teknikler | Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ||
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |