Genel Bilgi
Kod | EEE318 |
Ad | Electromechanical Energy Conversion II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET TÜMAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET UĞRAŞ CUMA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. MEHMET TÜMAY (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET UĞRAŞ CUMA (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
AC elektrik makinelerinin temelleri ve MMF dalga formlarının tanımlanması. Senkron jeneratörün yapısı ve çalışma prensibini kavratmak. Senkron motorun yapısı ve çalışma prensibini öğretmek. Tek ve üç fazlı asenkron motorun yapısı ve çalışma prensibini kavratmak.
Dersin İçeriği
Dağıtılmış sargılarda MMF dalgaformları, Çok fazlı sargılar ve döner alan, Sargı faktörü, Harmonik gerilimler, Senkron Makineler, Silindirik ve çıkık kutuplu makine çeşitleri, Senkronizasyon, Asenkron makineler, Daire diyagramı, Asenkron makinelerde hız kontrölü, Tek ve üç fazlı asenkron motorlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Elektrik Makinaları Temelleri, S. J. Chapman, Elektrik makinaları ve sürücüleri, J. Hindmarsh, Elektrikli makine ve elektromekanik, S. Nasar, Elektrik makineleri, J. Nagrath, Elektrikli makine, A. E. Fitzgerald
Notlar
Ders Notları, Ders Sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | AC elektrik makineleri öğrenir |
ÖÇ02 | MMF dalgaformları öğrenir |
ÖÇ03 | Çok fazlı sargılar ve döner alan öğrenir |
ÖÇ04 | Sargı faktörü öğrenir |
ÖÇ05 | Harmonik gerilimler hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Senkron jeneratörü öğrenir |
ÖÇ07 | Açık ve kısa devre testi yapabilir |
ÖÇ08 | Senkron motorlar öğrenir ve hesaplamalarını yapabilir |
ÖÇ09 | Asenkron makineleri öğrenir |
ÖÇ10 | Tek fazlı asenkron motorları öğrenir |
ÖÇ11 | Üç fazlı asenkron motorları öğrenir |
ÖÇ12 | Asenkron motorlara yol verme yetisine sahip olur |
ÖÇ13 | Hız kontrol yöntemleri hakkında bilgi edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | AC elektrik makinelerinin temelleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dağıtılmış sargılarda MMF dalgaformları, Çok fazlı sargılar ve döner alan | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sargı faktörü, Harmonik gerilimler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Senkron makinenin temelleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Senkron jeneratörün yapısı ve çalışma prensibi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Senkron jeneratörün açık ve kısa devre testi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Arasınav I | Arasınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Senkron motorların açık ve kısa devre testi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Asenkron makinelere giriş | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Asenkron jeneratörün yapısı, temelleri ve çalışma prensibi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Arasınav II | Arasınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
13 | Tek fazlı asenkron motorların yapısı, açık ve kısa devre testleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Üç fazlı asenkron motorların yapısı, açık ve kısa devre testleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Asenkron motorlara yol verme yöntemleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |