Genel Bilgi
Kod | EEES400 |
Ad | High Voltage Techniques |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET TEKE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET TEKE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yüksek gerilim (YG) donanım ve tesislerinin temelleri, trafo merkezleri, YG üretim ve ölçüm yöntemleri ve elektriksel delinme teorisinin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
AC ve DC İletim Sistemleri; Yüksek Gerilim ile İlgili Standartlar, Yüksek Gerilim Donanımları, Yüksek Gerilim Tesisleri ve Dağıtım Sistemlerinin Tanıtılması ve Temel Seviyede Yüksek Gerilim Tesislerinin ve Dağıtım Sistemlerinin Tasarım Yeteneği Kazandırılması; Yüksek Gerilim Üretimi; Yüksek Gerilim Ölçümü; Katı, Sıvı ve Gazlarda Elektriksel Boşalma, Hücreler, Yalıtkan Malzemelerin Delinme Dayanımı, Korona, Yalıtkanlık, Elektrot Sistemleri, Elektriksel Cihazların Yüksek Gerilim Testleri, Güç Sistemlerinde Geçici Durumlar ve Yalıtım Koordinasyonu, Birim değer hesabı, Simetrik Bileşenler, İletim hattı parametreleri, Röle Koordinasyonu, Aşırı Gerilimler ve Gerilim Darbesi, Kısa Devre Hesaplamaları
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
-High Voltage Engineering Fundamentals, E. Kuffel, W.S. Zaengl and J. Kuffel, Newnes, 2000. -F. Rizk and G. Trinh, “High Voltage Engineering” CRC Press, 2014. -High Voltage Engineering, M. S. Naidu, V. Kamaraju McGraw-Hill Education, 2004. -Yüksek Gerilim Tekniğinin Temelleri by Prof. Dr. Sefa Akpınar, 1997. -Yüksek Gerilim Tekniği Cilt 1, Cilt 2 by Prof. Dr. Muzaffer Özkaya, 1996
Notlar
Yüksek Gerilim Tekniği 1, 2 - Muzaffer Özkaya, Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | AC ve DC elektrik iletim sistemlerini tanır. |
ÖÇ02 | Yüksek gerilim ile ilgili standartları tanımlar. |
ÖÇ03 | Yüksek gerilim donanımlarını, iletken ve kablo çeşitlerini listeler. |
ÖÇ04 | Yüksek gerilim tesisleri ve dağıtım sistemlerinin tanıtılması ve temel seviyede yüksek gerilim tesislerinin ve dağıtım sistemlerinin tasarım yeteneği kazandırılmasını sağlar. |
ÖÇ05 | Yüksek gerilim üretim yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Yüksek gerilim ölçüm yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Katı, sıvı ve gazlarda elektriksel bozulma konuları öğrenilir. |
ÖÇ08 | İletim hattı parametrelerinin hesabı öğrenilir. |
ÖÇ09 | İletim Hattı Temel Tasarımı |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yüksek gerilimin tanımı, AC-DC İletim sistemleri, standartlar | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Yüksek gerilim sistemi elemanları I (İzolatörler, ayırıcılar, paratoner vb) | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Yüksek gerilim sistemi elemanları II (Kesiciler, hücreler) | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Yüksek gerilim sistemi elemanları III (Kesiciler, hücreler) | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Yüksek gerilim sistemi elemanları IV ( Akım gerilim trafoları) | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Yüksek gerilim sistemi elemanları V (Parafudrlar ve Paratonerler), YG sistemlerde gerilim düşümü | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Vize sınavı hazırlık çalışmaları | Ders notları, örnekler ve sorular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
9 | Yüksek Gerilim trafo ve dağıtım merkezleri tasarım kriterleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Tek hat şemaları, devre konfigurasyonları, OG hücre eğitimi | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Yük akışı, kısa devre hesaplamaları, Simulasyon programı tanıtımı | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Yüksek gerilim üretme ve ölçüm metodları, Yönetmeliklerin incelenmesi | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Birim değer hesabı, Simetrik Bileşenler, İletim hattı parametreleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Yalıtkan malzemelerin delinme dayanımı, Gazlarda elektrik deşarjı | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Katı, sıvı ve gazlarda izolasyon ve boşalma olayları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |