Genel Bilgi
Kod | EEE492 |
Ad | Digital Communication Systems |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ ARICA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste analog-sayısal dönüştürücü, sayısal modülasyon metotları, zaman paylaşımlı bölüşüm, bilgi kavramı ve bilgi ölçütü, sayısal haberleşme kanalının sınırları; kanal gürültüsü, girişim, vs. anlatılmaktadır.
Dersin İçeriği
Analog darbe modülasyonu: darbe genlik modülasyonu, düz-tepe genlik modülasyonu, darbe yer modülasyonu, darbe genişlik modülasyonu. Analog-sayısal dönüştürücü: örnekleme, Nyquist sınırı (hızı), nicemleme, kodlama. Temel bant sayısal iletişim: darbe kod modülasyonu, delta modülasyonu, farksal darbe kod modülasyonu. Zaman bölüşümlü paylaşım. M-ary kodlama, sembol hızı, bit hızı, semboller arası girişim. Nyquist hızı, Nyquist kanalı. Eşleştirilmiş süzgeç. İlintili kodlama. Bant geçiren sayısal iletişim: genlik kaydırmalı anahtarlama, frekans ve faz kaydırmalı anahtarlama. Temel işaretlerle, işaret açılımı, işaret vektörleri. Gürütülü ortamda işaretin alınması.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Communication Systems. Simon Haykin. 1994. John Wiley & Sons. Communication Systems. A. Bruce Carlson and Paul B. Crilly and Janet C. Rutledge. 2002. McGraw-Hill. Electronic Communication Techniques. Paul H. Young. 2004. Prentice Hall.
Notlar
Ek kaynak önerisi yoktur.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal haberleşme sistemlerinin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Bir sinyalin en küçük örnekleme hızını hesaplar. |
ÖÇ03 | Semboller arası girişimi (ISI) açıklar ve değerlendirir. |
ÖÇ04 | Farklı sayısal modülasyon yöntemleri açıklar, değerlendirir ve karşılaştırır. |
ÖÇ05 | En uygun algılamanın temellerini açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Sayısal haberleşme sistemlerinin başarımını değerlendirebilir (bit hata hızına karşılık işaret gürültü oranı). |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örnekleme işlemi. Darbe genlik modülasyonu.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Darbe yer modülasyonu. Zaman bölüşümlü paylaşım.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Nicemleme işlemi. Darbe kod modülasyonu.Matlab ve spice uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | PCM sistemlerinde gürültünün dikkate alınması.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Delta modülasyonu. Farksal darbe modülasyonu.Matlab ve spice uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Eşleştirilmiş süzgeç. Gürültüden kaynaklı hata oranı.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Semboller arası girişim. Bozulmasız temel bant ikili iletişim için Nyquist kriteri.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İlintili düzeyde kodlama.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Temel bant M-ary PAM iletişimi. Kademeli gecikme hattı ile eşitleme. Göz deseni.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Geçirme bandı iletişim modeli. İşaretlerin geometrik temsili.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Gürültülü bir girişe eşletirici/bağdaştırıcı kümesinin cevabı. Gürültülü işaretlerin uyumlu bir şekilde algılanması.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Hata olasılığı. İlinti alıcısı.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Uyumlu ikili PSK. Uyumlu ikili FSK.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Uyumlu dörtebir-fazlı kaydırmalı anahtarlama. Uyumlu en küçük kaydırmalı anahtarlama.Matlab uygulaması. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
AKTS | 5 AKTS |