Genel Bilgi
Kod | BT0085 |
Ad | Moleküler Bitki Islahı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YILDIZ KAÇAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerde moleküler ıslah prensiplerinin detaylı olarak irdelenmesi
Dersin İçeriği
lasik bitki islahı ve Markır teknolojisine genel bakış,Moleküler Bitki ıslahı ve tarihçesi ,Moleküler ıslah ve temelleri,Moleküler markır (RAPD,SSR,AFLP,SNP...) ve mutasyon tespiti teknolojileri (TILLING,ecotıllıng). İlgili gen için markır geliştirme, Kantitatif Lokusların (QTL)karakterizasyonu ve haritalanması,Kantitatif Lokusların genetik temelleri,QTL haritalama (mapping).Markırlar yardımıyla seleksiyon (MAS),markır tabanlı populasyon taranması,markır tabanlı gen piramitlerinin oluşturulması.Bitki genetik mühendisliği,önemli genler açısından bitki genetik kaynakları,Moleküler bitki ıslahında genomik konuları detaylı olarak incelenecek,konu ile ilgili yeni gelişmelerin takibi için literatür taramaları yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders içeriği kapsamında hazırlanan notlar ve sunular.
Notlar
Molecular Plant Breeding (Yunbi Xu)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki Islahı ve Islah Stratejilerini bilir |
ÖÇ02 | Moleküler ıslah tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ03 | Farklı moleküler Markır tekniklerini açıklayabilir |
ÖÇ04 | Bitki ıslahında genomik ve genetik mühendisliği konularındaki gelişmeleri ve nerelerde kullanılabileceğini açıklar |
ÖÇ05 | Teknolojik gelişmeler sonucu ilerleme kaydeden moleküler ıslahın tanımını ve nerede kullanılacağını ifade edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klasik bitki Islahı ve Markır teknolojisine genel bakış | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Moleküler Bitki ıslahı ve tarihçesi | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Moleküler ıslah ve temelleri | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Moleküler markır (RAPD,SSR,AFLP,SNP...) ve mutasyon tespiti teknolojileri (TILLING,ECOTILLING). | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İlgili gen için markır geliştirme | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kantitatif Lokusların (QTL) karakterizasyonu ve haritalanması | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kantitatif Lokusların genetik temelleri,QTL haritalama. | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Markırlar yardımıyla seleksiyon (MAS) | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Markır tabanlı populasyon taranması | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Markır tabanlı gen piramitlerinin oluşturulması | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bitki genetik mühendisliği | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Önemli genler açısından bitki genetik kaynakları | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Moleküler bitki ıslahında genomik | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel tekrar | Ders ile ilgili konu ve makalelerin okunarak sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |