Genel Bilgi
Kod | BT0064 |
Ad | Elektromanyetik Alanlar ve Tıpta Kullanılan Görüntüleme Yöntemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL ÖCAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Günlük hayatta ve tıpta teşhiş ve tedavide kullanılan elektrik ve manyetik alanların sağlık üzere etkilerinin moleküler düzeyde incelenmesi ve değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibi olmaları, yeni tedavi yöntemleri içinde yer alan manyetik alan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmaları ve korunma yöntemlerini öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Elektrik ve Elektromanyetik Alanlar ve Özellikleri,Elektromanyetik Spektrum ve Özellikleri,Hayatımızdaki Elektrik ve Elektromanyetik alanların Yeri ve Önemi,Cep telefonları. Tabletler ve Bilgisayarların İnsan Sağlığındaki Yeri ve Önemi ,Tıpta Kullanılan Elektrik ve Manyetik Alanlar ve Özellikleri,Radyoaktif Işımalar (X-Işını,α-Işıması, β-Işıması ve γ- ışıma) ve Özellikleri,X-ışını ve γ- ışımasının Özellikleri ve Farklar,Radyoaktif Işımalardan Korunma ve Güvenlilik sınırı,Tıpta Kullanılan Görüntüleme Teknikleri ve Özellikleri,Tıpta Neden farklı Görüntüleme Tekniklerine İhtiyaç vardır? Avantajları ve Dezavantajları nelerdir? Tıpta Teşhiş ve Tedavi Amaçlı Kullanılan Radyoaktif Işınlar,Tıpta Kullanılan Radyofarmasötiklerin Özellikleri, Kullanımı ve Elde Edilişi, Alternatif Tedavi yöntemleri; Elektrik ve Manyetik Alanların Alternatif Tedavide Yeri ve Önemi anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin Ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları ve slaytlar, Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) ) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
Notlar
İnternet Araştıması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gelişen teknoloji ile birlikte günlük hayatımızın vazgeçilmez elektrik ve manyetik alanların neler olduğunu bilir |
ÖÇ02 | Elektrik ve manyetik alanlar arasındaki farklar, tıpta teşhis ve tedavi amaçlı kullanılan elektrik ve manyetik alanları öğrenir. |
ÖÇ03 | Sağlıklı ve hasta insanların maruz kaldıkları elektrik ve manyetik alanların şiddeti, frekansı ve süresini öğrenir |
ÖÇ04 | Elektrik ve manyetik alanların hücre ve moleküler düzeyde etkilerini bu alanların güvenlik sınırı ve bu alanlardan korunma yöntemlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Elektrik ve Elektromanyetik Alanlar ve Özellikleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Elektromanyetik Spektrum ve Özellikleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hayatımızdaki Elektrik ve Elektromanyetik alanların Yeri ve Önemi | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Cep telefonları. Tabletler ve Bilgisayarların İnsan Sağlığındaki Yeri ve Önemi | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tıpta Kullanılan Elektrik ve Manyetik Alanlar ve Özellikleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Radyoaktif Işımalar (X-Işını) ve Özellikleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay |
7 | Radyoaktif Işımalar (α-Işıması, β-Işıması ve γ- ışıma) ve Özellikleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
8 | Ara Sınav | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | X-ışını ve γ- ışımasının Özellikleri ve Farklar | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tıpta X-ışını ve γ- ışımasının kullanıldığı yerler | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Radyoaktif Işımalardan Korunma ve Güvenlilik sınırı | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tıpta Kullanılan Görüntüleme Teknikleri ve Özellikleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tıpta Neden farklı Görüntüleme Tekniklerine İhtiyaç vardır? Avantajları ve Dezavantajları nelerdir? | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tıpta Teşhiş ve Tedavi Amaçlı Kullanılan Radyoaktif Işınlar | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tıpta Kullanılan Radyofarmasötiklerin Özellikleri, Kullanımı ve Elde Edilişi | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Alternatif Tedavi yöntemleri; Elektrik ve Manyetik AlanlarınAlternatif Tedavide Yeri ve Önemi | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sınavı | Yarıyıl Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |