RTS709 Sinema Arkeoloijsi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS709
Ad Sinema Arkeoloijsi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU


Dersin Amacı

Medya teknolojilerinin ve uygulamalarının 19. yüzyılda başlayan evriminin günümüz dijital sanat uygulamalarıyla ilişkisi. Bu bağlamda sinemanın başlangıcından günümüze teknolojik ve kültürel bir kavram olarak incelenmesi, determinist ve materyalist bir yaklaşımla anakronik biçimde değerlendirilmesi. Kayıp ve eski medya teknolojilerinin sosyal ve sanatsal olanaklarının yeniden inşasına özel odaklanma.

Dersin İçeriği

Günümüzde film izleme deneyiminin çoklu yapıya kavuşması ve teknolojik imkanlarla birlikte sinema tarihinin bilinmeyen ve bugüne kadar aydınlatılamamış noktalarına ışık tutulması, bir nesne olarak filmin tutarlılığını tartışmaya açmakta ve anlamsal olarak genişletmektedir. Bu noktada medya arkeolojisi yaklaşımını sinema alanına uyarlama gerekliliği doğmaktadır. Medya arkeolojisi; geçmiş medya teknolojilerini ve yaratıcı medya uygulamalarını araştırarak, çağdaş medya kültürünü inceler. Yeniden yapılandırılmış ya da tamamen unutulmuş aygıtların, ortamların ve yaklaşımların kara kutularını açarak bir üretici-tüketici yaklaşımı yerine yeni bağlamlar ortaya çıkarmayı hedefler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Parikka, J. (2017). Medya Arkeolojisi Nedir? (Çev. E. Kılıç). İstanbul: KÜY. Meram, C.W. (2007). Sinemanın Arkeolojisi Çev. H. Aydın. İstanbul Agora. Şahin, S.B. (2022). Medeniyet ve İletişimin Arkeolojisi, Cinius Yayınları.

Notlar

Elsaesser, T. (2016). Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press. Huhtamo, E. (2013). Illusions in Motion: Media archaeology of the moving panorama and related spectacles. Massachussets: MIT Press. Parikka, J. (2015). A Geology of Media. Minneapolis: University of Minneapolis. Pomerance, M., Palmer, R.B. (2016). Thinking in the dark: Cinema, theory, practice.New Jersey: Rutgers University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dijital kültürleri medya tarihi çerçevesinde keşfeder.
ÖÇ02 Dijital medya teknolojileri ile ilgili toplumsal mitleri, umutları ve endişeleri geçmiş teknolojiler üzerinden yeniden düzenler.
ÖÇ03 Yeni ve eski medya arasındaki ortak ve farklı unsurları birbirleriyle karşılaştırır.
ÖÇ04 Medya aracılığıyla siyasi, sosyal ve kültürel pratikleri tanımlar.
ÖÇ05 Medya arkeolojisi kapsamında geleneksel sinema tarihi anlatıcılığını eleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Medya Arkeolojisi Nedir? Tanımlar ve Kavramlar İlker Erdoğan-Medya Arkeolojisi: Disipline Edilmemiş Bir Disiplini Tartışmak, Moment Dergi, s. 202-218. Semay Buket Şahin - Medya Teknolojileri Kapsamında Medya Arkeolojisi Üzerine Bir İnceleme, s. 64-86. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Medya Aygıtları, Görsel Kültür ve İletişim Sürecinin Gelişimi Semay Buket Şahin - Medya Teknolojileri Kapsamında Medya Arkeolojisi Üzerine Bir İnceleme, s. 5-44. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Teknolojik Determinizm, Psiko-Teknoloji, Yeni Materyalizm Kavramları Semay Buket Şahin - Medya Teknolojileri Kapsamında Medya Arkeolojisi Üzerine Bir İnceleme, s. 44-64, 78-80. Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 87-119. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
4 Öteki Medya: Hayali ve Zombi Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 61-87, 119-145. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
5 Medya Arkeolojisi’nde Arşiv Dinamikleri Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 145-171. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Dijital Kültür ve Medya Arkeolojisi Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 199-211. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Medya Arkeolojisi için Metodoloji Örnekleri Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 171-189. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Sinema Öncesi ve İlkel Sinema Araçları CW Meram-Sinemanın Arkeolojisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sinema Arkeolojisinin Temel Metinleri Walter Benjamin-Teknik Olarak Yeniden Üretilebilirlik Çağında Sanat Eseri Tom Gunning-Atraksiyonlar: Nasıl Ortaya Çıktı?, sinecine, s. 135-143. Tom Gunning - Atraksiyon[lar] Sineması: Erken Dönem Sinema, Seyircisi ve Avangart, sinecine, s. 145-153. Francesco Casetti-Sinemasal Deneyim, sinecine, s. 81-93. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Örnek Filmlerle Sinema Arkeolojisi Richard Grusin-Post Cinematic Atavism, Post-Cinema, s. 646-665. Filmler: The Artist (2011, yön. Michel Hazanavicius, Hugo (2011, yön. Martin Scorsese) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Dijital Sinema Teorisi ve Ekran Arkeolojisi Hakan Erkılıç-Dijital Sinema Teorisi Üzerine: Akışkan Sinema ve Akışkan Sinema Teorisi, Sinefilozofi, s. 56-72. Lev Manovich-Dijital Sinema Nedir?, Post-Sinema, s. 20-51. Robert Stam-Sinema Teorisine Giriş, Ayrıntı Yay. Lev Manovich-An Archeology of a Computer Screen Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Arşiv olarak Ekran ve Sinema: Algoritmik, Dikey, Masaüstü Film Batu Anadolu&Emre Koparan-Film Biçemi Açısından Dikey Sinema: The Stunt Double ve Glass House Filmlerinin Analizi, TOJDAC, 256-272. Batu Anadolu-Makineler Film Yapmayı Düşler mi?: Jan Bot Örneği, Sinefilozofi, 682-703. Örnek Filmler: The Stunt Double (2020, yön. Damien Chazelle), Glass House (2015, yön. Zoe Beloff), 8 Mart, 2020: Bir Günce (2022, yön. Fırat Yücel) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Post-Sinema ve Arkeoloji Julia Leyda&Shane Denson-Post-Sinema, Notabene Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Proje Sunumu ve Tartışma Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
16 Final Projesi sunumları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Final Projesi Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS