Genel Bilgi
Kod | RTS709 |
Ad | Sinema Arkeoloijsi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Medya teknolojilerinin ve uygulamalarının 19. yüzyılda başlayan evriminin günümüz dijital sanat uygulamalarıyla ilişkisi. Bu bağlamda sinemanın başlangıcından günümüze teknolojik ve kültürel bir kavram olarak incelenmesi, determinist ve materyalist bir yaklaşımla anakronik biçimde değerlendirilmesi. Kayıp ve eski medya teknolojilerinin sosyal ve sanatsal olanaklarının yeniden inşasına özel odaklanma.
Dersin İçeriği
Günümüzde film izleme deneyiminin çoklu yapıya kavuşması ve teknolojik imkanlarla birlikte sinema tarihinin bilinmeyen ve bugüne kadar aydınlatılamamış noktalarına ışık tutulması, bir nesne olarak filmin tutarlılığını tartışmaya açmakta ve anlamsal olarak genişletmektedir. Bu noktada medya arkeolojisi yaklaşımını sinema alanına uyarlama gerekliliği doğmaktadır. Medya arkeolojisi; geçmiş medya teknolojilerini ve yaratıcı medya uygulamalarını araştırarak, çağdaş medya kültürünü inceler. Yeniden yapılandırılmış ya da tamamen unutulmuş aygıtların, ortamların ve yaklaşımların kara kutularını açarak bir üretici-tüketici yaklaşımı yerine yeni bağlamlar ortaya çıkarmayı hedefler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Parikka, J. (2017). Medya Arkeolojisi Nedir? (Çev. E. Kılıç). İstanbul: KÜY. Meram, C.W. (2007). Sinemanın Arkeolojisi Çev. H. Aydın. İstanbul Agora. Şahin, S.B. (2022). Medeniyet ve İletişimin Arkeolojisi, Cinius Yayınları.
Notlar
Elsaesser, T. (2016). Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press. Huhtamo, E. (2013). Illusions in Motion: Media archaeology of the moving panorama and related spectacles. Massachussets: MIT Press. Parikka, J. (2015). A Geology of Media. Minneapolis: University of Minneapolis. Pomerance, M., Palmer, R.B. (2016). Thinking in the dark: Cinema, theory, practice.New Jersey: Rutgers University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dijital kültürleri medya tarihi çerçevesinde keşfeder. |
ÖÇ02 | Dijital medya teknolojileri ile ilgili toplumsal mitleri, umutları ve endişeleri geçmiş teknolojiler üzerinden yeniden düzenler. |
ÖÇ03 | Yeni ve eski medya arasındaki ortak ve farklı unsurları birbirleriyle karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Medya aracılığıyla siyasi, sosyal ve kültürel pratikleri tanımlar. |
ÖÇ05 | Medya arkeolojisi kapsamında geleneksel sinema tarihi anlatıcılığını eleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Medya Arkeolojisi Nedir? Tanımlar ve Kavramlar | İlker Erdoğan-Medya Arkeolojisi: Disipline Edilmemiş Bir Disiplini Tartışmak, Moment Dergi, s. 202-218. Semay Buket Şahin - Medya Teknolojileri Kapsamında Medya Arkeolojisi Üzerine Bir İnceleme, s. 64-86. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Medya Aygıtları, Görsel Kültür ve İletişim Sürecinin Gelişimi | Semay Buket Şahin - Medya Teknolojileri Kapsamında Medya Arkeolojisi Üzerine Bir İnceleme, s. 5-44. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Teknolojik Determinizm, Psiko-Teknoloji, Yeni Materyalizm Kavramları | Semay Buket Şahin - Medya Teknolojileri Kapsamında Medya Arkeolojisi Üzerine Bir İnceleme, s. 44-64, 78-80. Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 87-119. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
4 | Öteki Medya: Hayali ve Zombi | Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 61-87, 119-145. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Medya Arkeolojisi’nde Arşiv Dinamikleri | Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 145-171. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Dijital Kültür ve Medya Arkeolojisi | Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 199-211. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Medya Arkeolojisi için Metodoloji Örnekleri | Jussi Parikka-Medya Arkeolojisi Nedir?, s. 171-189. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Sinema Öncesi ve İlkel Sinema Araçları | CW Meram-Sinemanın Arkeolojisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sinema Arkeolojisinin Temel Metinleri | Walter Benjamin-Teknik Olarak Yeniden Üretilebilirlik Çağında Sanat Eseri Tom Gunning-Atraksiyonlar: Nasıl Ortaya Çıktı?, sinecine, s. 135-143. Tom Gunning - Atraksiyon[lar] Sineması: Erken Dönem Sinema, Seyircisi ve Avangart, sinecine, s. 145-153. Francesco Casetti-Sinemasal Deneyim, sinecine, s. 81-93. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Örnek Filmlerle Sinema Arkeolojisi | Richard Grusin-Post Cinematic Atavism, Post-Cinema, s. 646-665. Filmler: The Artist (2011, yön. Michel Hazanavicius, Hugo (2011, yön. Martin Scorsese) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Dijital Sinema Teorisi ve Ekran Arkeolojisi | Hakan Erkılıç-Dijital Sinema Teorisi Üzerine: Akışkan Sinema ve Akışkan Sinema Teorisi, Sinefilozofi, s. 56-72. Lev Manovich-Dijital Sinema Nedir?, Post-Sinema, s. 20-51. Robert Stam-Sinema Teorisine Giriş, Ayrıntı Yay. Lev Manovich-An Archeology of a Computer Screen | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Arşiv olarak Ekran ve Sinema: Algoritmik, Dikey, Masaüstü Film | Batu Anadolu&Emre Koparan-Film Biçemi Açısından Dikey Sinema: The Stunt Double ve Glass House Filmlerinin Analizi, TOJDAC, 256-272. Batu Anadolu-Makineler Film Yapmayı Düşler mi?: Jan Bot Örneği, Sinefilozofi, 682-703. Örnek Filmler: The Stunt Double (2020, yön. Damien Chazelle), Glass House (2015, yön. Zoe Beloff), 8 Mart, 2020: Bir Günce (2022, yön. Fırat Yücel) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Post-Sinema ve Arkeoloji | Julia Leyda&Shane Denson-Post-Sinema, Notabene | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Proje Sunumu ve Tartışma | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Final Projesi sunumları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Final Projesi | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |