ENS441 Bulanık Küme Teorisine Giriş

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ENS441
Ad Bulanık Küme Teorisine Giriş
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, bulanık matematik modelleme tekniği hakkındaki genel bilgileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bulanıklık kavramı, Bulanık sistem genel özellikleri, Üyelik fonksiyonları, Üyelik fonksiyonunun kısımları, Üyelik derecelerinin atanması, Klasik ve bulanık kümeler, Bulanık küme işlemleri, Bulanık matematik, Bulanık sayıların toplanması ve çıkarılması, Bulanık sayıların çarpılması ve bölünmesi, Küme ilişkileri, Durulaştırma.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Altaş, İ. H. (1999). Bulanık Mantık: Bulanıklılık Kavramı. Enerji, Elektrik, Elektromekanik-3e, 62, 80-85. 2. Şen, Z. (2004). Mühendislikte Bulanık (Fuzzy) Mantık ile Modelleme Prensipleri, İkinci Baskı, Su Vakfı Yayınları, İstanbul, 195 sayfa. 3. Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets. Information and Control, 8, 338-353.

Notlar

1. Altaş, İ. H. (1999). Bulanık Mantık: Bulanıklılık Kavramı. Enerji, Elektrik, Elektromekanik-3e, 62, 80-85. 2. Şen, Z. (2004). Mühendislikte Bulanık (Fuzzy) Mantık ile Modelleme Prensipleri, İkinci Baskı, Su Vakfı Yayınları, İstanbul, 195 sayfa. 3. Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets. Information and Control, 8, 338-353.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bulanıklık ve olasılık kavramları arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ02 Üyelik fonksiyon kavramını ve kısımlarını ifade eder.
ÖÇ03 Bulanık bir sistem oluşturmada üyelik derecelerinin nasıl atanabileceğini ifade eder.
ÖÇ04 Klasik ve bulanık kümeler arasındaki farkları ayırt eder.
ÖÇ05 Bulanık sayıların toplanması, çıkarılması, çarpılması ve bölünmesi işlemlerini hesaplar.
ÖÇ06 Bulanık matematik modellemeye dair genel işlemleri ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bulanıklık kavramı Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Bulanık sistem ve genel özellikleri - I Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Bulanık sistem ve genel özellikleri - II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Üyelik fonksiyonları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Üyelik fonksiyonunun kısımları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Üyelik derecelerinin atanması Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Klasik ve bulanık kümeler, Bulanık küme işlemleri - I Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bulanık küme işlemleri - II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Bulanık matematik, Bulanık sayıların toplanması ve çıkarılması - I Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Bulanık sayıların toplanması ve çıkarılması - II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Bulanık sayıların çarpılması ve bölünmesi - I Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Bulanık sayıların çarpılması ve bölünmesi - II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 Küme ilişkileri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Durulaştırma Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.05.2024 12:52