Genel Bilgi
Kod | ENS441 |
Ad | Bulanık Küme Teorisine Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bulanık matematik modelleme tekniği hakkındaki genel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bulanıklık kavramı, Bulanık sistem genel özellikleri, Üyelik fonksiyonları, Üyelik fonksiyonunun kısımları, Üyelik derecelerinin atanması, Klasik ve bulanık kümeler, Bulanık küme işlemleri, Bulanık matematik, Bulanık sayıların toplanması ve çıkarılması, Bulanık sayıların çarpılması ve bölünmesi, Küme ilişkileri, Durulaştırma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Altaş, İ. H. (1999). Bulanık Mantık: Bulanıklılık Kavramı. Enerji, Elektrik, Elektromekanik-3e, 62, 80-85. 2. Şen, Z. (2004). Mühendislikte Bulanık (Fuzzy) Mantık ile Modelleme Prensipleri, İkinci Baskı, Su Vakfı Yayınları, İstanbul, 195 sayfa. 3. Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets. Information and Control, 8, 338-353.
Notlar
1. Altaş, İ. H. (1999). Bulanık Mantık: Bulanıklılık Kavramı. Enerji, Elektrik, Elektromekanik-3e, 62, 80-85. 2. Şen, Z. (2004). Mühendislikte Bulanık (Fuzzy) Mantık ile Modelleme Prensipleri, İkinci Baskı, Su Vakfı Yayınları, İstanbul, 195 sayfa. 3. Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets. Information and Control, 8, 338-353.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bulanıklık ve olasılık kavramları arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ02 | Üyelik fonksiyon kavramını ve kısımlarını ifade eder. |
ÖÇ03 | Bulanık bir sistem oluşturmada üyelik derecelerinin nasıl atanabileceğini ifade eder. |
ÖÇ04 | Klasik ve bulanık kümeler arasındaki farkları ayırt eder. |
ÖÇ05 | Bulanık sayıların toplanması, çıkarılması, çarpılması ve bölünmesi işlemlerini hesaplar. |
ÖÇ06 | Bulanık matematik modellemeye dair genel işlemleri ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bulanıklık kavramı | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bulanık sistem ve genel özellikleri - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bulanık sistem ve genel özellikleri - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Üyelik fonksiyonları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Üyelik fonksiyonunun kısımları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Üyelik derecelerinin atanması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Klasik ve bulanık kümeler, Bulanık küme işlemleri - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bulanık küme işlemleri - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Bulanık matematik, Bulanık sayıların toplanması ve çıkarılması - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Bulanık sayıların toplanması ve çıkarılması - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Bulanık sayıların çarpılması ve bölünmesi - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Bulanık sayıların çarpılması ve bölünmesi - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Küme ilişkileri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Durulaştırma | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |