Genel Bilgi
Kod | ENS205 |
Ad | Mühendislikte Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Melek IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Melek IŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bilimsel araştırma yöntemleri ve bilimsel araştırma sürecinde uygulanması gereken bilimsel faaliyetler hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bilim ve bilimle ilgili kavramlar, Bilimsel yöntem kavramı, Araştırma problemi, Bilimsel araştırma süreci, Giriş bölümü, Literatür araştırması, Değişkenler ve sınıflandırılmaları, Hipotez, Araştırma türleri, Deneysel araştırma, Korelasyonel araştırma, Nicel ve nitel araştırma, Bilgi toplama yöntemleri, Gözlem yöntemi, Deney yöntemi, Anket yöntemi, Anket sorularında bulunması gereken özellikler, Soru türleri, Bazı ölçme ve değerlendirme teknikleri, Örnekleme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
Notlar
Slayt
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimle ilgili kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Bilimsel yöntem kavramını açıklar. |
ÖÇ03 | Bilimsel bir araştırma sürecinin nasıl yapılması gerektiğine dair aşamaları açıklar. |
ÖÇ04 | Bilimsel bir araştırma sürecinde hangi bilgi toplama yönteminin kullanılabileceğini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim ile ilgili kavramlar | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Araştırma ile ilgili kavramlar | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Araştırma Hazırlama (Giriş bölümü, Literatür araştırması) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Proje Hazırlama (Problem, Amaç, Önem) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Tez Hazırlama (Tasarım, Hipotez Kurma) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Araştırma Makalesi Hazırlama (Bildiri, poster) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Araştırmada İstatistiksel Analiz 1 (Parametrik ve Parametrik olmayan Testler) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Araştırmada İstatistiksel Analiz 2 (Varyans ve Regresyon Analizi) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Bilimsel Metodolojiler 1 (Nicel Araştırmalar) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Bilimsel Metodolojiler 2 (Nitel Araştırmalar) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Meta Analiz | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Etik (İntihal) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Makale İnceleme ve Değerlendirme (Hakemlik) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | TÜBİTAK, BAP Projeleri İnceleme | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |