TB0057 Lif Kalitesi Açısından Pamuk Bitki Yönetimi

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TB0057
Ad Lif Kalitesi Açısından Pamuk Bitki Yönetimi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile lif kalite özellikleri konusunda özellikle lif gelişimi üzerinde çevre ve bitki yönetimi etkilerinin yeterince anlaşılması ve pamuğun verim ile lif kalitesi açısından karlılığının iyileştirilmesine yönelik alternatif yönetim tekniklerinin kavratılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Lif kalitesinin tanımı yapılarak, pamuk lif teknolojik özelliklerinin optimizasyonu açısından tarlada pamuk bitki yönetim stratejilerinin geliştirilmesi konusunda gerekli bilgi ve teknikler verilecektir. Türk pamukları dinamik ve rekabetçi bir pazarda yer aldığından kalitesi açısından özellikle iplikçilerin beklentilerini karşılayacak ürünün iyileştirilmesine yönelik gerekli olanları sağlamak zorundadır. Bu baskı endüstrinin canlılığının korunması için lif kalitesinin verim kadar önemli olmasına yol açmıştır. Çeşit seçimi, bitki besleme yönetimi, sulama yönetimi, hastalık ve zararlılar yanında yabancı ot yönetimi gibi bitki agronomi kararları lif kalitesini öneli düzeyde etkileyebilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Pamuk bitkisinde lif kalitesinin iyileştirilmesinde doğru bitki yönetiminin kavranması

Kaynaklar

Cotton Edited by Ibrokhim Y. Abdurakhmonov, 2022. Crop Management for Optimum Fiber Quality and Yield by Jeffrey C. Silvertooth. (Publication az1219) University of Arizona Cooperative Extension

Notlar

Mini-Review Cotton Fibre Quality Management for Sustainable Textile Industry September 2019 The ICAC Recorder


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Pamuk bitkisinin yetiştirme tekniği, beslemesi, hastalık ve zararlıları konusunda gerekli bilgileri edinir
ÖÇ02 Lif gelişimi ve kalite özelliklerinin oluşumu üzerine bitkinin genetiği ve özellikle bitki yönetiminin etkileri konusunda bilgi sağlanacaktır.
ÖÇ03 Pamuk bitkisinin morfolojisi, büyüme ve gelişmesi, ekolojik ve toprak isteklerini öğrenir
ÖÇ04 Liflerin sınıflandırılmasını ve anatomisini öğrenir
ÖÇ05 Pamuk bitkisinin tarihçesi, üretim sorunları ve çözüm yollarını öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Lif Oluşumu Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Lif Kalite Özellikleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bitki yönetimi kavramı Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
4 Bitki yönetiminin çevresel faktörlerle ilişkisi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Işık ve kültürel uygulamaların lif gelişimine etkisi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bitki besleme uygulamaların lif kalitesine etkisi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bitki yönetiminin oluşturulmasında etkili faktörler Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınav Makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Pamukta yüksek sıcaklık stresi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Pamukta Bitki Besin Elementleri Noksanlıkları stresi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Lif kalite özelliklerinin optimizasyonu Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Hastalık ve zararlıların lif kalitelerine etkileri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Verim ve kalitenin iyileştirilmesine yönelik stratejiler Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Pamukta hasat dönemi dikkat edilecek hususlar Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Pamuk Tarımında Su stresi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Final Sınavı Hazırlık gerekmiyor Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
17 Final Sınavı Hazırlık Gerekmiyor Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2023 09:43