Genel Bilgi
Kod | EM540 |
Ad | Nonlinear Programming |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ KOKANGÜL |
Dersin Amacı / Hedefi
Gerçek hayattaki problemlerin ortaya konularak matematiksel olarak modellenmesi, modellenen problem için en uygun metodun seçimi, çözüm türetimesi, çözümün geçerliliğinin test edilmesi ve uygulanması aşamaları için gerekli bilgilerin aktarılması.
Dersin İçeriği
Yerel ve Global Optimizasyon, Optimallik Şartları, Optimallik için gerekli ve yeterli şartlar, kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon, kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon için gerekli ve yeterli şartlar, Quadratik Optimizasyon, Lagrangian Yöntemleri, Konveks analiz ve konveks programlama, Çok amaçlı optimizasyon yöntemleri, bilgisayar uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Linear and Nonlinear Programming. Luenberger, D.G.; Ye Y. INTRODUCTION TO OPERATIONS RESEARCH, SEVENTH EDITION, Hillier/ Lieberman
Notlar
Operations Research. Murthy, P.R.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analitik düşünme yeteneğini geliştirmek |
ÖÇ02 | Gerçek hayattaki problemleri modelleyebilmek |
ÖÇ03 | Duyarlılık analizi yapabilmek |
ÖÇ04 | Doğrusal ve doğrusal olmayan matematiksel programlama tekniklerini gerçek problemlere uyulayabilmek |
ÖÇ05 | Doğrusal olmayan matematiksel modellerinin optimum çözüm yantemlerini öğrenmek. |
ÖÇ06 | Matematiksel modelleme problemlerinin çözümünde kullanılan bilgisayar paket programlarını kullanabilme yeteneğini kazandırmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzey bilgiler için uzmanlık düzeyinde alanına yenilik sağlayacak özgün tanımları geliştirebilme | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yerel ve Global Optimizasyon | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Optimallik Şartları | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Optimallik için gerekli ve yeterli şartlar | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kısıtsız Optimizasyon-I | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kısıtsız Optimizasyon-II | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kısıtlı optimizasyon-I | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kısıtlı optimizasyon-II | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kısıtlı optimizasyon için gerekli ve yeterli şartlar | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Quadratik Optimizasyon | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Lagrangian Yöntemleri konu anlatımı | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Konveks analiz ve konveks programlama | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çok amaçlı optimizasyon yöntemleri | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bilgisayar uygulamaları-I | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bilgisayar uygulamaları-II | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |