MDT127 Moda ve Giysi Tarihi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MDT127
Ad Moda ve Giysi Tarihi
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. BERRİN AVCILAR


Dersin Amacı

Dersin genel amacı; bir dönemin kültürel, sosyal ve sanatsal yapısını anlama yönünde 20.yüzyılın başlarına kadar gelen süreçte ilkel kültürlerden bu yana ortaya çıkan giysi tarihine ilişkin temel terminolojinin ve formların anlaşılmasını sağlar.

Dersin İçeriği

Bu derste; tarihsel giysinin temel terminolojisi ve formları, ilkel dönemden 20. yüzyılın başlarına kadar giysi tasarımlarının tarihsel araştırması ile kullanımının önemini kavrar.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Öğr.Gör. Selda ARAS tarafından kapsamlı olarak hazırlanmış ders notu.

Notlar

Marnie FOGG, Modanın Tüm Öyküsü


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Moda kavramlarını ( Moda, anti moda, demode, unisex, haute couture, vb.) tanımlayabilir. Kültürel ve toplumsal kimlik anlayışında modanın rolünü açıklar.
ÖÇ02 Giyim ve aksesuarlarının Kültürel değerler açısından karşılaştırılmasını yapabilir Modanın kapsamı, moda sürecinin evreleri, moda kuramları, moda döngüsü, ve moda süreci konularını açıklar.
ÖÇ03 Kıyafetleri moda , kültür ve kişilik değerleri açısından ilişkilendirebilir. Kişilik geliştirmede ve imaj oluşturmada modanın rolünü açıklar.
ÖÇ04 Toplumsal kimlik oluşturmada ve kıyafetin rolünü açıklayabilir. Giysilerin tarihi süreçte gelişen yapısal formlarını tanımlar.
ÖÇ05 Kültürel etkileşim, cinsel kimlik, sınıf, statü açısından moda kavramını ilişkilendirebilir. Modada görünürlülük ( öncüler moda dışılar) olgusunu açıklayabilir, modanın tükenmesi konusunda yorumlar yapar.
ÖÇ06 Öğrenciler primitif kültürlerden başlayarak 20. Yüzyılın başlarına kadar olan dönemde hem global hem de yerel ölçekte tarihi giysiler hakkında temel terminolojileri tanımlayabilir.
ÖÇ07 Öğrenciler giysilerdeki tarihsel değişimler ve gelişmeler hakkında bilgi toplayabilir.
ÖÇ08 Öğrenciler tarihsel giysileri farklı sosyal, eleştirel, politik ve tarihsel bakış açıları ile değerlendirebilir.
ÖÇ09 Öğrenciler giysi tarihini değiştiren önemli ikon figürleri, değişen siluetleri tanımlayabilir.
ÖÇ10 Öğrenciler kendi kültürel giysi formlarımızın ulusal ve folklorik öğeleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ11 Osmanlı Hanedanın Stili (1299/1923):Osmanlı İmparatorluğu ve Batılılaşma Dönemini bilir.
ÖÇ12 Aydınlanma Dönemi: Fransız İhtilali Ampir, directoire dönemini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Moda tasarımı alanında sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgilere sahip olur. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Moda tasarımı alanı ile ilgili materyaller, yöntem ve teknikler konusunda bilgilere sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Moda Tasarımı alan problemlerini analiz ederek çözümlemesini yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Moda Tasarımı faaliyet ve uygulamalarına yönelik eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine sahip olur. 1
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında haklarını bilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel sorumluluk alır ve takım çalışmasına yatkın olur.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve yeni teknolojiler konusunda gelişmeleri izleme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip, çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulayabilme yeteneğine sahip olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte ofis yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Moda ürünlerini uygun yöntemlerle tanıtır ve pazarlama stratejilerini belirler.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Koleksiyon için gerekli trend ve pazar araştırmalarını gerçekleştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarımların kalıplarını hazırlar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarımlar için uygun dikim tekniklerini belirleyip uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Moda tasarımı uygulanmasında edindiği bilgileri kullanıp 2 boyutlu yüzeyler ve 3 boyutlu ürünler oluşturma becerisine sahip olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluştur ve yeni tasarımlar yaratır.
PÖÇ17 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Estetik konularında bilgi ve yeteneği vardır 3
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve moda tarihi konularında bilgi sahibidir. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Seçtiği temaya uygun tasarımı yapabilir ve teknik olarak çizer.
PÖÇ20 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Moda kavramları ( Moda, anti moda, demode, unisex, haute couture, vb.) Ders hakkında bilgi toplamak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Giysilerin tarihi süreçte gelişen yapısal formları ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Kişisel gelişim, imaj oluşturma açısından moda ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Moda ve toplumsal kimlikler, ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Modada kimlik ve kimlikte kararsızlık ( karşı cinsin kimliğini sahiplenme, farklı kültürlerin kimliğini sahiplenme, farklı yaşgruplarının kimliğini saptama ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Cinsel kimlik ve erotizm açısından moda,Sınıf ve statünün oluşumunda moda ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Kültürel etkileşim ve moda akımları,Kültürel süreklilik, endüstrileşme ve ekonomik uygulanırlık açısından moda ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tarihsel giysiye ilişkin tarihsel araştırma; giysinin orijini, primitif giysilere giriş,Doğu giysileri: Mezopotamya Uygarlığı ( Sümerler, Babiller, Asurlar, Hitit ve Pers uygarlıkları), grup çalışması ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Akdeniz Uygarlığı Giysileri;Mısır Uygarlığı,Antik Uygarlıklar; Girit, Yunan, Etrüsk, Roma ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Anadolu Giysileri:Selçuklular (11. ve 13. yüzyıllar ), Türk giysilerinin kökenine giriş, ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Orta Çağ:Bizans ve Hıristiyan ikonografisi,Gotik dönem, Osmanlı kültürünün Avrupa üzerine etkisi, Oryantalizm ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 rönesans, barok ve rokoko dönemi ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Osmanlı Hanedanın Stili (1299/1923):Osmanlı İmparatorluğu ve Batılılaşma Dönemi, ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Aydınlanma Dönemi: Fransız İhtilali Ampir, directoire dönem ilgili bölümün okunması, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Değerlendirme yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS