Genel Bilgi
Kod | IEM1844 |
Ad | İleri İstatistiksel Veri Analizi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencinin istatistiksel bilgilerini tazelemek, öğrencileri kompleks ve ileri istatistik tekniklerle tanıştırmak ve bilimsel makaleler ve sunumlar ile bu ileri tekniklerin uygulamaları konusunda bilgilendirmektir. İstatistik paket programlarını kullanarak verinin modellenmesi. Önerilen model hakkında istatistiki yorumları yapabilme.
Dersin İçeriği
Konu ile ilgili temel kavramları açıkladıktan sonra, örneklerle pekiştirip daha da somutlaştırmak için bunların bilgisayarlarda uygulamalarını yapmak.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kitap, makale, bilgisayar vs.
Notlar
1-Miller, I. and M. Miller (2004). Mathematical Statistics with Applications , Pearson Education 2-Samprit Chatterjee, Ali S. Hadi Bertham Price (2000) “Regression Analysis by Example” 3-Rawlings, John O. (1988). Applied Regression Analysis: A Research Tool , Wadsworth & Brooks 4-Reha Alprar 2003 .”Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş 1 “5-Mendenhall, W. and T. Sincich (1996). A Second Course in statistics: Regression Analysis , Prentice Hall.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürekli dağılımları tanımlar. |
ÖÇ02 | Olasılık integral dönüşümü yapar. |
ÖÇ03 | Örnekleme dağılımlarını yorumlar. |
ÖÇ04 | Sıra istatistiklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Regresyon ve ANOVA yı ilişkilendirir. |
ÖÇ06 | Çok değişkenli diskriminant analizini yapar. |
ÖÇ07 | Küme analizini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sürekli dağılımlar (üstel, gamma, beta, normal dağılımlar) | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sürekli dağılımlar | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Olasılık integral dönüşümü | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çok değişkenli dağılımlarla değişken değiştirme, Merkezi limit teoremi | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Örnekleme dağılımları | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sıra istatistikleri | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | konu tekrarı | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | istatistiksel çıkarsama. | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | regresyon ve ANOVA | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | parametreye bağlı olmayan istatistik uygulamalar, çok değişkenli regresyon. | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | çok değişkenli diskriminant analizi | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | MANOVA, MANCOVA | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | lojistik regresyon, probit regresyon | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | topit,birleşik analiz, küme analizi. | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |