Genel Bilgi
Kod | IEM1813 |
Ad | Dinamik Karar Modelleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN BİLGİN KILIÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı belirsizlik altında, uygun (en iyi) davranış şeklini belirlemektir.
Dersin İçeriği
Genel giriş, ayrık dinamik programlama, geriye doğru özyinelemeli denklemler, dinamik programlamada boyutluluk sorunu, Markov karar süreci, Makov karar problemlerinin kapsamı, sonlu aşama modelleri, sonsuz aşama modelleri, Markov karar problerinin doğrusal programlama çözümü
Dersin Ön Koşulu
İstatistiksel altyapı
Kaynaklar
ilgili istatistiksel veri tabanları ve Internet kaynakları
Notlar
ilgili istatistiksel ve ekonometrik paketler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir ve tanımlar |
ÖÇ02 | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur |
ÖÇ03 | Analiz sonuçlarını uygun şekilde sunar; bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde doktora tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür |
ÖÇ04 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar |
ÖÇ05 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | genel giriş | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | dinamik programlamada boyutluluk sorunu | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | ayrık dinamik programlama | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Markov karar süreci | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Makov karar problemlerinin kapsamı | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | sonlu aşamalı modeller | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | sonsuz aşamalı modeller | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Markov karar problerinin doğrusal programlama çözümü | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | geriye doğru özyinelemeli denklemler | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Dengeli Durum ve Dinamik Denge | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Entropi | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Input, Output ve Geri Besleme (Geriye Bilgi Akışı).. | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Deterministik Sistemler | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Probabilistik sistemler | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynak ve kitapların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |