IEM1801 Ekonometri Teorisi I

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IEM1801
Ad Ekonometri Teorisi I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HASAN ALTAN ÇABUK


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Ekonometri, Matematik veya İstatistik lisans bölümlerinden mezun olmuş öğrencilere ekonometri yöntemlerini ileri düzeyde öğretmektir.

Dersin İçeriği

Ekonometri Nedir, Temel İstatistik Kavramların Gözden Geçirilmesi, Basit Doğrusal Regresyon Modeli, Çok Değişkenli Regresyon Analizi, Klasik Varsayımlardan Sapmalar, Genel Doğrusal Model ve Regresyon Belirleme Testleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Domar N. Gujarati (Çevirenler Ümit Şenesen ve Gülay Günlük Şenesen), Temel Ekonometri, Literatür Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 1999

Notlar

Ekonometriye Giriş: Modern Yaklaşım Çeviren Ebru Çağlayan Akay Nobel Yayıncılık


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekonometri kavramlarını açıklar
ÖÇ02 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur
ÖÇ03 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller
ÖÇ04 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir
ÖÇ05 Veri toplar, düzenler ve analiz eder
ÖÇ06 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir
ÖÇ07 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar
ÖÇ08 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır
ÖÇ09 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular
ÖÇ10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular
ÖÇ11 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar
ÖÇ12 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
ÖÇ13 İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar
ÖÇ14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
ÖÇ15 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve Dersin Tanıtımı Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ekonometrinin Amacı, Konusu ve Ekonometrik Bir Araştırmada Takip edilen Aşamalar Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Basit Doğrusal Regresyon Modeli (İki Değişkenli Regresyon Modeli); Regresyonun Dayandığı Temeller, En Küçük Kareler Yöntemi ile Tahmin (EKKY), Katsayı Tahmini, EKKY varsayımları, Hipotez testleri, Regresyon ve Varyans Analizi Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
4 Çoklu Regresyon Modeli Çoklu Regresyonun Anlamı ve Basit Regresyonla Karşılaştırılması Çoklu Regresyon Denkleminin Tahmini Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 İki Değişkenli Regresyon Modelleriyle ilgili Diğer Konular; Sabit Terimsiz Regresyon Analizi, Doğrusal Olmayan Regresyon Modelleri Tam logaritmik Model, Yarı Logaritmik Modeller, Ters Modeller ile ilgili soru çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
6 Tek Denklemli Ekonometrik Modellerde Uygulanan Diğer Testler, Model Seçim Kriterleri Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Normal Dağılımlılık Tanım ve Testleri Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çoklu Doğrusal Bağlantı Anlamı, Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Çoklu Doğrusal Bağlantı Problemini Ortadan Kaldırma Yolları Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Değişen Varyansın Anlamı, Değişen varyans olması Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Değişen Varyans Problemini Ortadan Kaldırma Yolları Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 Otokorelasyonun Anlamı,Otokorelasyon olması Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Otokorelasyon Problemini Ortadan Kaldırma Yolları Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Model kurma hataları, spesifikasyon hataları, Model kurma hatası olması durumunda düzeltici önlemler Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Eşanlı denklem modellerinin anlatımı ve Belirlenmenin tanımı, önemi, Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Kukla değişken kullanım şekilleri Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 örnek dönem sonu sınavı uygulaması, soru çözümü Öğrenciler için Soru ve cevap anahtarı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 04:52