Genel Bilgi
Kod | IEM1801 |
Ad | Ekonometri Teorisi I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN ALTAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Ekonometri, Matematik veya İstatistik lisans bölümlerinden mezun olmuş öğrencilere ekonometri yöntemlerini ileri düzeyde öğretmektir.
Dersin İçeriği
Ekonometri Nedir, Temel İstatistik Kavramların Gözden Geçirilmesi, Basit Doğrusal Regresyon Modeli, Çok Değişkenli Regresyon Analizi, Klasik Varsayımlardan Sapmalar, Genel Doğrusal Model ve Regresyon Belirleme Testleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Domar N. Gujarati (Çevirenler Ümit Şenesen ve Gülay Günlük Şenesen), Temel Ekonometri, Literatür Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 1999
Notlar
Ekonometriye Giriş: Modern Yaklaşım Çeviren Ebru Çağlayan Akay Nobel Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonometri kavramlarını açıklar |
ÖÇ02 | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
ÖÇ03 | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
ÖÇ04 | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
ÖÇ05 | Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
ÖÇ06 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
ÖÇ07 | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
ÖÇ08 | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
ÖÇ09 | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
ÖÇ10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
ÖÇ11 | Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
ÖÇ12 | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
ÖÇ13 | İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
ÖÇ14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
ÖÇ15 | Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Dersin Tanıtımı | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ekonometrinin Amacı, Konusu ve Ekonometrik Bir Araştırmada Takip edilen Aşamalar | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Basit Doğrusal Regresyon Modeli (İki Değişkenli Regresyon Modeli); Regresyonun Dayandığı Temeller, En Küçük Kareler Yöntemi ile Tahmin (EKKY), Katsayı Tahmini, EKKY varsayımları, Hipotez testleri, Regresyon ve Varyans Analizi | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Çoklu Regresyon Modeli Çoklu Regresyonun Anlamı ve Basit Regresyonla Karşılaştırılması Çoklu Regresyon Denkleminin Tahmini | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İki Değişkenli Regresyon Modelleriyle ilgili Diğer Konular; Sabit Terimsiz Regresyon Analizi, Doğrusal Olmayan Regresyon Modelleri | Tam logaritmik Model, Yarı Logaritmik Modeller, Ters Modeller ile ilgili soru çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Tek Denklemli Ekonometrik Modellerde Uygulanan Diğer Testler, Model Seçim Kriterleri | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Normal Dağılımlılık Tanım ve Testleri | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Çoklu Doğrusal Bağlantı Anlamı, Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Çoklu Doğrusal Bağlantı Problemini Ortadan Kaldırma Yolları | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Değişen Varyansın Anlamı, Değişen varyans olması Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Değişen Varyans Problemini Ortadan Kaldırma Yolları | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Otokorelasyonun Anlamı,Otokorelasyon olması Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Otokorelasyon Problemini Ortadan Kaldırma Yolları | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Model kurma hataları, spesifikasyon hataları, Model kurma hatası olması durumunda düzeltici önlemler | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Eşanlı denklem modellerinin anlatımı ve Belirlenmenin tanımı, önemi, | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kukla değişken kullanım şekilleri | Temel Ekonometri (1999), Damodar N.GUJARATI, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | örnek dönem sonu sınavı uygulaması, soru çözümü | Öğrenciler için Soru ve cevap anahtarı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |