Genel Bilgi
Kod | ECMZ302 |
Ad | Econometrics II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KENAN LOPCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÇİLER SİGEZE GÜNEY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İktisadi ilişkilerin analizinde ekonometrininin kullanımı ile ilgili teorik donanımın sağlanması. Bu amaçla ekonometrik tanım ve kavramların anlaşılması ekonometri ile ilgili istatistiki çözümlemelerin yapılmas ve bunların yorumlanması.
Dersin İçeriği
Çokludoğrusallık, değişen varyans ve otokorelasyon sorunları, ekonometrik modelleme, eşanlı denklem modelleri
Dersin Ön Koşulu
Matematik I-II, İktisada giriş I-II ve İstatistik I-II derslerinden başarılı olmak.
Kaynaklar
Carter Hill, William Griffiths, and George Judge, Undergraduate Econometrics, 2nd Edition, John Wiley and Sons, 2001. Carter Hill, William Griffiths, and Guay C. Lim, Principles of Econometrics, 4rth Edition, John Wiley and Sons, 2011. Damodar N. Gujarati, Basic Econometrics, 4th edition, McGraw-Hill, 2003. Ercan Uygur, Ekonometri: Yöntem ve Uygulama, İmaj Yayınevi, Ankara, 2001.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çokludoğrusallık sorununu tanımlar. |
ÖÇ02 | Çokludoğrusallık sorununu tespit eder |
ÖÇ03 | Çokludoğrusallık sorununa düzeltici önlemleri uygular. |
ÖÇ04 | Değişen varyans sorununu tanımlar |
ÖÇ05 | Değişen varyans sorununu tespit eder |
ÖÇ06 | Değişen varyans sorununa düzeltici önlemleri uygular. |
ÖÇ07 | Otokorelasyon sorununu tanımlar |
ÖÇ08 | Otokorelasyon sorununu tespit eder. |
ÖÇ09 | Otokorelasyon sorununa düzeltici önlemleri uygular. |
ÖÇ10 | Ekonometrik model tanımlama testlerini yapar. |
ÖÇ11 | Eşanlı denklem modellerinin açıklar. |
ÖÇ12 | Eşanlı denklem modellerine uygun tahmin yöntemlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çoklu doğrusallık sorunu ve bu sorunun pratik sonuçları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çokludoğrusallığın tespitine yönelik testler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Çokludoğrusallığıa yönelik düzeltici önlemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Değişen varyans sorunu ve bu sorunun pratik sonuçları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Değişen varyansın tespitine yönelik testler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Değişen varyansa yönelik düzeltici önlemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Otokorelasyon sorunu ve bu sorunun pratik sonuçları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Arasınavı | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Otokorelasyonun tespitine yönelik testler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Okokorelasyona yönelik düzeltici önlemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ekonometric modellemede model tanımlama hataları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tanımlama hatalarına yönelik testler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Eşanlı denklem modellerinin yapısı ve içeriği | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Eşanlı denklem modellerinde belirlenme sorunu | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Eşanlı denklem modellerinde tahmin yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Dönemsonu Sınavı | Tüm içeriğin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönemsonu Sınavı | Tüm içeriğin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |