Genel Bilgi
Kod | ECMS304 |
Ad | Sampling and Research Methods |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı örneklemeyi gerekli kılan durumlarda hangi örnekleme yönteminin tercih edilmesi gerektiğini ve bu yöntem kullanılarak çeşitli yığın parametrelerinin nasıl tahmin edileceği bilgisinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Veri ve veri toplama yöntemleri, tahmin edicilerin özellikleri, basit tesadüfi örnekleme, tabakalı örnekleme, sistematik örnekleme, küme örneklemesi ve olasılıklı olmayan örnekleme yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Taro Yamane. Elementary Sampling Theory. Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J. 1967
Notlar
Steven K. Thompson, Sampling, 3rd ed., Wiley, 2012
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tamsayım ve örnekleme arasındaki farkı ayırt eder. |
ÖÇ02 | Hangi durumlarda örneklemeye ihtiyaç duyulduğunu belirler. |
ÖÇ03 | Araştırma ve veri toplama yöntemlerini tanımlar |
ÖÇ04 | Araştırmalarda karşılaşılan hata türlerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Tahmin edicilerde aranan özellikleri tanımlar |
ÖÇ06 | Olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerini sıralar |
ÖÇ07 | Olasılıklı örnekleme yöntemlerini ayırt eder |
ÖÇ08 | Basit tesadüfi örneklemeyle ortalama, toplam, varyans ve oran parametrelerini tahmin eder |
ÖÇ09 | Tabakalı örneklemeyle ortalama, toplam, varyans ve oran parametrelerini tahmin eder. |
ÖÇ10 | Sistematik örneklemeyle ortalama ve toplam parametrelerini tahmin eder |
ÖÇ11 | Küme örneklemesiyle ortalama ve toplam parametrelerini tahmin eder. |
ÖÇ12 | Çeşitli örnekleme yöntemleri için örnek çapını belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Motivasyon ve hatırlatma | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Tahmin | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Örnekleme teorisinin temel kavramları | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Olasılıklı olmayan örnekleme yöntemleri | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Basit tesadüfi örnekleme - 1 | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Basit tesadüfi örnekleme - 2 | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Basit tesadüfi örneklemede örnek çapının belirlenmesi | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınava yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tabakalı örnekleme - 1 | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tabakalı örnekleme - 2 | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Tabakalı örneklemede örnek çapının belirlenmesi | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Sistematik örnekleme | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Küme örneklemesi - 1 | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Küme örneklemesi - 2 | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Küme örneklemesinde örnek çapının belirlenmesi | Kaynak kitabın ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınava yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınava yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |