Genel Bilgi
Kod | ECMZ401 |
Ad | Econometrics III |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Salih ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Salih ÇAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilerin ekonometrinin temel konularını kavramları ve ekonometrik alt yapılarının güçlendirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, öğrencilere bağımsız ekonometrik araştırma yapabilme ve belli yöntemleri uygulayabilme becerisi kazandırmayı da amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ekonometri I ve Ekonometri II derslerinin devamı niteliğinde olan bu derstte temel ekonometride yer alan eşanlı denklem tahmin yöntemleri, dinamik modeller,kesikli seçim ve sınırlı bağımlı değişkenli modeller, panel veri analizi, zaman serisi gibi konular bu dersin içeriğini oluşturacaktır. .
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Carter Hill, William Griffiths, and George Judge, Undergraduate Econometrics, 2nd Edition, John Wiley and Sons, 2001. Carter Hill, William Griffiths, and Guay C. Lim, Principles of Econometrics, 4rth Edition, John Wiley and Sons, 2011. Damodar N. Gujarati, Basic Econometrics, 4th edition, McGraw-Hill, 2003. Ercan Uygur, Ekonometri: Yöntem ve Uygulama, İmaj Yayınevi, Ankara, 2001. Jack Johnston and John Dinardo, Econometric Methods, 4th Edition, McGraw-Hill, 1997.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonometrik model tanımlaması konusunu tamamen özümser. |
ÖÇ02 | Dinamik modelleri tahmin etmeyi öğrenir |
ÖÇ03 | Kesikli seçim modelleri kullanarak ekonometrik tahmin yapar |
ÖÇ04 | Panel veri modelleri kullanarak ekonometrik tahmin yapar |
ÖÇ05 | Zaman serisi modelleri kullanarak ekonometrik tahmin yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Model tanımlama, tanımlama hatası ve tanımlama hatası çeşitleri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Model tanımlama hatalarının sınanması, ölçme hataları ve model seçme ölçütleri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Dinamik modeller: Gecikmesi dağıtılmış modellerin tahmini, Koyck yaklaşımı, Uyarlanmış Beklentiler yaklaşımı, Kısmi düzeltme modeli | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Otoregresif modellerin tahmini: almon yaklaşımı, çok terimli dağıtılmış modeller:, dışsallık testleri, Wu-Hausman sınaması (İlk hafta) | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Otoregresif modellerin tahmini: almon yaklaşımı, çok terimli dağıtılmış modeller:, dışsallık testleri, Wu-Hausman sınaması | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Eşanlı Denklemli Modeller, Eşanlı Denklemli Model Tanımı ve Belirlenme | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | En çok olabilirlik tahmincisi: likelihood ratio test, wald test, lagrange multiplier tests | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Soru Çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | En çok olabilirlik tahmincisi: likelihood ratio test, wald test, lagrange multiplier tests (devam) | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Kesikli Seçim Modelleri : Doğrusal olasılık modeli, probit ve logit modelleri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Sınırılı Bağımlı Değişkenler: Budanmış, sansürlenmiş ve örneklem seçimi | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Tobit model, Heckman modeli | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Panel veri analizi: genel kavramlar, avantajları, havuzlanmış en küçük kareler | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Panel veri modelleri: Sabit Etkiler ve Rassal Etkiler Modelleri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Zaman serisi modelleri: ARMA süreçleri, duraganlık testleri, tahminleri, öngörü | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru Çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru Çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |