Genel Bilgi
Kod | TLS317 |
Ad | Mühendislikte Kalite Kontrol |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BELKIS ZERVENT ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BELKIS ZERVENT ÜNAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mühendislikte kalite kontrol teknikleri, standart ve standardizasyon, istatistiksel kalite kontrol, problem çözme teknikleri ve uygulamaları hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Kalite kavramı, Kalite maliyetleri, Kalite ilkeleri, Kaliteyi etkileyen faktörler, Kalite kontrol ve tarihsel gelişimi, Kalite güvence sistemleri, ISO 9000 serisi belgelendirme süreci, Toplam kalite kontrol kavramı, Kalite kontrolün önemi ve temel kavramlar, Ulusal ve Uluslararası Standartlar ve Standardizasyon, İstatistiksel proses kontrol uygulamaları, Problem çözme teknikleri ve uygulamaları (PUKÖ Döngüsü, Beyin Fırtınası, 5N ve 1K Tekniği, Sebep-sonuç (Balık Kılçığı) Diyagramı, Pareto Analizi, Ağaç Diyagramı, Akış Diyagramı, Nominal Grup Tekniği, Histogramlar, Kalite kontrol çemberleri vb).
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders koordinatörü tarafından hazırlanan ders notları
Notlar
ÖZDEMİR, A., KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR, Güncel Kitaplar, 2022
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalite ve kalite kontrol konusunda temel tanımları yapabilir. |
ÖÇ02 | Standart ve standardizasyon kavramlarını açıklayabilir. |
ÖÇ03 | İstatistiksel kalite kontrol tekniklerini anlatabilir. |
ÖÇ04 | Problem çözme teknikleri ve uygulamaları hakkında bilgi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite Kontrolün Önemi | Gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kalite Kontrolün Temel Kavramları | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Temel İstatistik Kavramları | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İstatistiksel Proses Kontrolü, Proses Kontrolünde Kullanılan Bazı İstatistiksel Yöntemler (Sebep-sonuç diyagramı, Pareto analizi gibi) | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İstatistiksel Proses Kontrol Uygulamaları | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Kalite Güvence Sistemleri, ISO Standartları | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Toplam Kalite Yönetimi ve Felsefesi | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Problem Çözme Tekniklerine Giriş | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | PUKÖ Döngüsü ve Uygulaması | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Beyin Fırtınası ve Uygulaması | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | 5N ve 1K Tekniği, Sebep-sonuç (Balık Kılçığı) Diyagramı ve Uygulamaları | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Pareto Analizi, Ağaç Diyagramı, Akış Diyagramı, Nominal Grup Tekniği ve Uygulamaları | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kalite Kontrol çemberi | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel Konu Tekrarı | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |