Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ | 
| TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | TLS324 | 
| Ad | Boyarmadde Kimyası | 
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl | 
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 3 AKTS | 
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Etiket | S Seçmeli | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. MEHMET BEBEKLİ | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Arş. Gör. MEHMET BEBEKLİ
                                                    (Bahar)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.) | 
Dersin Amacı / Hedefi
Tekstil Mühendisliğinde Kullanılan Boyarmmadde gruplarının uygulama ,kullanım ve kimyasal olarak incelenmesi
Dersin İçeriği
Tekstil'de Kullanılan boyarmaddeler hakkında bilgi ve inceleme
Dersin Ön Koşulu
koşul yok
Kaynaklar
[1] BEBEKLİ M., Boyarmadde Kimyası Ders Notları, Ç.Ü. Müh.-Mim. Fakültesi Tekstil Mühendisliği Bölümü, ADANA, 2003 [2] ÖZCAN, Y., Tekstil Elyaf ve Boyama Tekniği, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1984 [3] E.N. Abrahart, Dyes and Their İntermediates, Chapter 1, London, 1977 [4] R. Macgregor, Kinetiks and Equlibria in Dyeing, Text. Chem. and Colour, 1980 [5] R. H. Peters, Textile Chemistry, Vol. III, Elseiver, Amsterdam, 1975 [6] P. W. Leadbetter and A. T. Leaver, Disperse Dyes-the Challenge of the 1990s, 1989 [7] TARAKÇIOĞLU, I., Tekstil Terbiyesi ve Makinaları, Ege Üniversitesi Yayınları, Bornova, İzmir, 1979 [8] R. S. Bhagvat, Jet Dyeing Machines, 1992 [9] R.G. Kuehni, J.C. King, R.E. Philips, Dyes, aplication and evolution, Kirk Othmer Encyclopedia, New York1979 [10] A.A. Vaidya, Dyeing of Polyester in Loose Fibre and Yarn Forms, İndian İnstt., Nev Delhi, İndia, 1987 [11] A.H.M. Renfrev, Reactive dyes for celulose; replacement of anthraquinone blues blues by tripheno dioaxazines, 1988 [12] A Leeple and R. Jenny, Farbenvarianten fur sport und freizert artikel aus PAC/CO, 1988 [13] D.R. Hilderbrant, Fiber reactive dyestuf, Chemtech, 1978 [14] HODJİYEV R., Adana Bölgesinde Seçilmiş Tekstil Fabrikalarında Uygulanan Renklendirme Yöntem ve Makinalarının İncelenmesi, Tekstil Mühendisliği Bitirme Ödevi, ADANA / 2002
Notlar
[1] BEBEKLİ M., Boyarmadde Kimyası Ders Notları, Ç.Ü. Müh.-Mim. Fakültesi Tekstil Mühendisliği Bölümü, ADANA, 2003 [2] ÖZCAN, Y., Tekstil Elyaf ve Boyama Tekniği, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1984 [3] E.N. Abrahart, Dyes and Their İntermediates, Chapter 1, London, 1977 [4] R. Macgregor, Kinetiks and Equlibria in Dyeing, Text. Chem. and Colour, 1980 [5] R. H. Peters, Textile Chemistry, Vol. III, Elseiver, Amsterdam, 1975 [6] P. W. Leadbetter and A. T. Leaver, Disperse Dyes-the Challenge of the 1990s, 1989 [7] TARAKÇIOĞLU, I., Tekstil Terbiyesi ve Makinaları, Ege Üniversitesi Yayınları, Bornova, İzmir, 1979 [8] R. S. Bhagvat, Jet Dyeing Machines, 1992 [9] R.G. Kuehni, J.C. King, R.E. Philips, Dyes, aplication and evolution, Kirk Othmer Encyclopedia, New York1979 [10] A.A. Vaidya, Dyeing of Polyester in Loose Fibre and Yarn Forms, İndian İnstt., Nev Delhi, İndia, 1987 [11] A.H.M. Renfrev, Reactive dyes for celulose; replacement of anthraquinone blues blues by tripheno dioaxazines, 1988 [12] A Leeple and R. Jenny, Farbenvarianten fur sport und freizert artikel aus PAC/CO, 1988 [13] D.R. Hilderbrant, Fiber reactive dyestuf, Chemtech, 1978 [14] HODJİYEV R., Adana Bölgesinde Seçilmiş Tekstil Fabrikalarında Uygulanan Renklendirme Yöntem ve Makinalarının İncelenmesi, Tekstil Mühendisliği Bitirme Ödevi, ADANA / 2002
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Boyarmadde kavramını ve Renk kavramını anlama | 
| ÖÇ02 | Renk teorileri hakkında bilgilerin öğrenilmesi | 
| ÖÇ03 | Boyarmaddelerin Uygulama , Kulllanım ve Kimyasal özelliklerini anlama | 
| ÖÇ04 | Reçete hazırlanmasını öğrenir | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 3 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 4 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 2 | 
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 2 | 
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 2 | 
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 4 | 
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 4 | 
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Genel Giriş | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 2 | Işık ve Renk yapısı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım | 
| 3 | Renk bilgisi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 4 | Renk içerisinde ışık dalga boyları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım | 
| 5 | İnsan gözünün Görünür bölge ve diğer renk alanalrı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım | 
| 6 | Boyarmaddelerin incelenmesi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım | 
| 7 | Boyarmaddelerin genel sınıflandırılması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | |
| 9 | Azo Boyarmaddelerinin Adlandırılması ve Sınıflandırılması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 10 | Azo Boyar Maddelerinin Uygulama Alanına Göre Sınıflandırılması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 11 | Reaktif Boyarmaddeler | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 12 | Katyonik Azo Boyarmaddeler Azo Pigment ve Solvent Boyarmaddeleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 13 | TEKSTİL MAMÜLLERİNİN BOYAMA UYGULAMALARIN DA TEKNİK İNCELEME | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 14 | ELYAF GRUPLARINA GÖRE KULLANILAN BOYARMADDELER | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım | 
| 15 | RENK INDEKSİ | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi | 
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 | 
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 | 
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 | 
| Genel Toplam | - | 100 | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||