MOP123 Sahne I

8 AKTS - 2-4 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MOP123
Ad Sahne I
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-4 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. VANIA PETROVA BATCHVAROVA


Dersin Amacı

Öğrencinin kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinç ve bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) nasıl çalıştığının mesleki prensipler ölçüsünde keşfedilmesi ve gelişiminin sağlanması ile duyumsal, zihinsel ve bilişsel olarak, sahne sanatının temel bilgilerinin, mesleki etiğin ve yaratıcılığın anlatılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğrenci-oyuncunun beş duyu organının, hayal gücünün, düşünce ve duygu dünyasını, plastik olarak ifade edebilme yeteneklerinin geliştirilmesi ile bir nesneyle ve bir insanla fiziksel düşünsel duygusal ilişki belleğinin yetkinleştirilmesini kapsar. Öğrenciler günlük alıştırmalarla ve sözün olmadığı etütler üzerinde çalışırken bir oyuncuda olması gereken temel nitelikleri kazanırlar.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Opera kitapları; Mozart, Verdi, Puccini, Bellini, Rossini, Donizetti, Pergolesi, Paisiello, Çaykovski, Mussorgski, Glinka, Rimski - Korsakov, Nicolai, Bizet, Haendel, Purcell, Dvorjak, Massenet, Saint Saens , Boito, Weber, S.Ada, M.Sun

Notlar

Özdemir Nutku Sahne Bilgisi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sahne sanatlarının temel prensiplerini ve meslek etiğini kavrar ve uygular.
ÖÇ02 Etüt etme mantığını kavrayarak, sahne sanatlarının temel prensipleri olan önerilmiş koşul, eylem, etki-değerlendirme - tepki, eylemle analiz yapma becerilerini edinir.
ÖÇ03 Etütteki amaca uygun olarak, bilinçli ve mantıklı biçimde eylemler yapabilme becerisinin kazanır.
ÖÇ04 Aktörlük sanatının temelini oluşturan eylemi (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü oluşturan kimsin, ne istiyorsun, ne yapıyorsun sorularına uygulamalı olarak cevap verebilme becerisini kazanır..


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği teknik bilgi sonucu gelişen söyleme becerisiyle oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve sahne üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurabilme yetisi kazanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun değişik kitlelerine opera şan sanatıyla ilgili bilgiler sunma becerisi kazanır
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde müziğin farklı türlerinde karakteri var etme, esere hakimiyet, birlikte söyleme, partneri hissetme becerisi kazanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle tanışma ve EKİP bilincinin gerekliliğinin anlatılması Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
2 "Öykü kavramı, gözlem ve dikkat" üzerine çalışma. Etüt etme mantığı. Beş duyu etüdlerine giriş. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
3 Öykü kuramı, gözlem ve dikkat" üzerine çalışma. Etüt etme mantığı. Beş duyu etüdleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
4 Önerilmiş koşul ve Eylem. Eylemin uygulamalı incelenmesi ve beden dilinin önemi. Eylemli analiz üzerinden Beş Duyu Etütleri üzerine çalışma. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
5 Önerilmiş koşul içerisinde şartsız ve koşulsuz inanma duygusu. Beş Duyu etütleri üzerine çalışma ve Nesne Merkezli Etütlere giriş. saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
6 Amaç ve çatışma kavramı üzerine çalışma. Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
7 Amaç ve çatışma kavramı üzerine uygulamalı çalışma ve beden dili çalışmaları. Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
8 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizin (nedenler dizisi) analizleri ve Kelime Merkezli Etütlere giriş. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
9 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizin analizleri ve Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
10 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizin (nedenler dizisi) analizleri ve Kelime Merkezli Etütler üzerine çalışma saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
11 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizinin eylemli analiz yoluyla uygulama yöntemleri ve Kelime Merkezli Etütler üzerine uygulamalı çalışma.-1 saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
12 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizinin eylemli analiz yoluyla uygulama yöntemleri ve Kelime Merkezli Etütler üzerine uygulamalı çalışma.-2 saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
13 Beş duyu, Nesne merkezli ve Kelime merkezli etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi.-1 saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
14 Beş duyu, Nesne merkezli ve Kelime merkezli etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi.-2 saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
15 Beş duyu, Nesne merkezli ve Kelime merkezli etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi.-3 saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
16 Ara Sınav Sınav programının Hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
17 Sahnede mesleki davranış kuralları, prova etiği ve kulis adabının anlatılması Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
18 sahne kullanımının genel kurallarının anlatılması Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
19 Sahne ortamını algılama. Sahne teknolojisinin (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) ve sahne kullanımının var olan sahne üzerinde kullanım kurallarının anlatılması .-1 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
20 Sahne ortamını algılama. Sahne teknolojisinin (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) var olan sahne üzerinde kullanım kurallarının anlatılması .-2 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
21 Partnerini algılama. Çalışılan sahnelerde, rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra etmenin temel ilkelerinin uygulamalı anlatılması.-1 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
22 Partnerini algılama. Çalışılan sahnelerde, rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra etmenin temel ilkelerinin uygulamalı anlatılması.-2 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
23 Kendini değerlendirme ve karakter analiz etme Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
24 Kendini değerlendirme ve analiz etme Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
25 Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı adaptasyon provaları.-1 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
26 Dekor ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı adaptasyon provaları.-2 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
27 Seçilen eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar.-1 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
28 Seçilen komik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar.-2 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
29 Sınav programının provaları ve akışlar.-1 eksiklerin tespiti ve çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
30 Sınav programının provaları ve akışlar.-2 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. eksiklerin tespiti ve çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
32 Final Sınavı Final Sınavı programı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 6 180
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 1 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS