Genel Bilgi
Kod | İÇM743 |
Ad | Binaların Yeniden Kullanımı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
Dersin Amacı / Hedefi
İşlevsel eskimeye uğramış yapıların yeniden kullanımlarına yönelik projeler üretmek.
Dersin İçeriği
Mevcut işlevi ve yapısal bütünlüğü ile günün konfor koşullarına uyum sağlayamayan binaların yeniden kullanımlarına yönelik teorik çalışmaların yapılması; bu bağlamda, yeniden kullanılacak yapıların tanımlanması; a) tarihi ve kültürel miras kapsamındaki binaların yeniden kullanılması, b) son dönem yapılarının yeniden kullanılması olarak iki ana başlıkta sınıflandırılan yeniden kullanılacak yapıların mekansal-fonksiyonel-algısal çözümlemelerinin yapılması; her öğrencinin seçilen örnek bir yapıya yönelik fikir projesi üretmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Gibbs, J. (2005). Interior design. Laurence King Publishing.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yeniden kullanımın sosyal, kültürel, ekolojik ve ekonomik yararlarının farkında olur. |
ÖÇ02 | Yeniden kullanılma potansiyeli olan binalar için alternatif işlev önerilerini geliştirir. |
ÖÇ03 | Değerlendirme sürecine analitik bakış açısı geliştirir. |
ÖÇ04 | Analiz yapabilme becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, iç mimari tasarım alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerileri kullanabilme, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme, geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme, iç mimari tasarım alanından edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme . | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme, iç mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve liderlik yapabilme. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme . | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme; strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme . | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ile ilişkili olan güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, İç mimari tasarımın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, kendi çalışmalarını alanındaki ve alan dışındaki gruplara uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme ve bir yabancı dili ileri düzeyde kullanarak iletişim kurma. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilme, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünebilme becerisine sahip olma | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarım sürecinde estetik ve teknik gerekleri karşılayabilme becerisine sahip olma | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ölçek ve gereksinimleri doğrultusunda insan-mekan ilişkisini anlama | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretebilme | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tek başına bağımsız olarak ve grup içinde uyumlu olarak tasarım yapabilme yetkinliği | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım süreçlerinde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun sunumlar yapmak için el çizimi, maket teknikleri, bilgisayar teknolojileri ve diğer sunum tekniklerinin de kullanıldığı programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslar arası iç mekan ve mobilya tarihi temel bilgilerini açıklayabilme ve yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mekan tasarımında, yapı bilgisi, yapı içi konstrüksiyon, yapım teknikleri ve malzeme ile ilgili yeterli bilgiye sahip olma | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında yeterli bilgiye sahip olma ve açıklayabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, dersin içeriğinin açıklanması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Binaların yeniden kullanılma gerekçelerini tartışma. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Yeniden kullanılacak binaları tanımlamak, a. Tarihi ve kültürel miras kapsamına giren binaların yeniden kullanılması, b. Son dönem yapılarının yeniden kullanılması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Tarihi süreçte yeniden kullanılan yapıları inceleme ve yeniden kullanım süreçlerini irdeleme. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Yeniden kullanılan son dönem yapılarını inceleme ve yeniden kullanım süreçlerini irdeleme. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Yeniden kullanımı oluşturan kentsel ve mekansal nedenlerin ortaya koyulması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Yeniden kullanılacak binalar için analiz süreçleri/yöntemler. Makro analizler-Bina bazında mikro (mekansal) analizler. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Vize projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Literatüre geçene yeniden kullanım örnekleri üzerinden mekansal-fonksiyonel-algısal çözümlemeler yapma. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Her öğrencinin seçilen örnek yapıya yönelik yeniden kullanım için fikir projesi geliştirmesi: Bu süreç 4 haftalık bir çalışmayı kapsamaktadır ve her aşamada öğrencilerin çalışmaları değerlendirilerek eksikler belirlenmekte ve çözümleri tartışılmaktadır. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | 1. Aşama: Teorik bölümün tamamlanması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | 2. Aşama: Analizlerin yapılması. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | 3. Aşama: En uygun yeniden kullanım seçeneklerinin geliştirilmesi. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | 4. Aşama: Seçeneklerin teke indirilmesi ve Geliştirilen fikir projesinin mekansal-fonksiyonel-algısal çözümlemelerinin yapılması | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Geliştirilen fikir projelerinin sunumu. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |