Genel Bilgi
Kod | EPÖ2712 |
Ad | Düşünme Eğitiminde Temel Kavram ve İlkeler |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET DOĞANAY |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, düşünmenin boyutları ve eğitimdeki önemini tartışarak, bu konudaki yeni yaklaşımları kavramaktır.
Dersin İçeriği
Düşünme kavramı, düşünmenin gerekliliği, düşünmenin boyutları, bilişsel farkındalık, yaratıcı ve eleştirel düşünme, mikro düşünme yetenekleri, makro düşünme süreçleri ve düşünmenin öğretimine dönük yaklaşımlar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yıldırım, R. (1998). Yaratıcılık ve yenilik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Notlar
Crawford, A, Saul, W., Mathews, S. R. & Makinster, J. (2009). Düşünen Sınıf için Öğretme ve Öğrenme Yöntemleri. İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenme-öğretme sürecinde ve toplumda düşünmeye duyulan gereksinimi açıklar. |
ÖÇ02 | İyi düşünen ve düşünmeyen insanların özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Düşünmenin boyutlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Düşünmede ortamın rolünü ve düşünme için uygun bir ortamın özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Düşünmeyi engelleyen etmenleri açıklar. |
ÖÇ06 | Düşünme sırasında beynin nasıl çalıştığını açıklar. |
ÖÇ07 | Bilişsel farkındalığın öğrenme sürecinde nasıl işlediğini açıklar. |
ÖÇ08 | Öğrenenlerde bilişsel farkındalığı gerçekleştirici etkinlikler yapar. |
ÖÇ09 | Eleştirel düşünmenin ne olduğunu açıklar. |
ÖÇ10 | Öğrenenlerde eleştirel düşünmeyi geliştirici etkinlikler yapar. |
ÖÇ11 | Yaratıcı düşünmenin ne olduğunu açıklar. |
ÖÇ12 | Yaratıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düşünmeye duyulan gereksinim | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | İyi ve kötü düşünen insanların özellikleri | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Düşünme ortamı | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Düşünme kavramı ve boyutları | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Düşünmenin merkezi olarak beyin | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Düşünmeyi destekleyici ortam | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Düşünme odaklı bir öğretim için öğretmen ve öğrenci davranışları | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Düşünmeyi öğrenme ve öğretme yaklaşımları | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Beceri ve içerik temelli yaklaşımlar | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Eleştirel düşünmenin öğretimi | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme /Ödev1 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Eleştirel düşünmenin öğretimi 2 | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Yaratıcı düşünmenin öğretimi | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme /Ödev 2 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Bilişsel farkındalık becerilerinin öğretimi | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme /Ödev 3 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Dersi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev teslimi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |