Genel Bilgi
Kod | AA003 |
Ad | Tayf Bilimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NAZIM AKSAKER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, elektromenyetik alanların incelenmesi ile astronomik nesnelerden fiziksel olaylar açıklanmaya çalışılacaktır.
Dersin İçeriği
Elektromagnetik radyasyon, fotoelektrik olayı, Compton olayı, siyah cisim ışıması, Bohr hidrojen atomu, Russel Saunders etkilenmesi, terim sembolleri, mikroenerji seviyeleri, temel hal terim sembollerinin bulunması, terimlerin enerji seviyeleri, tayfsal geçişler ve seçim kuralları, Atomların manyetik alandaki davranıları, X ışınları flouresans tayfı, X ışınları fotoelektron tayfı Auger, spektroskopisi, UV görünür bölge tayfı.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektromanyetik radyasyonu bilir. |
ÖÇ02 | Fotoelektrik olayı ve Compton saçılmasını açıklar. |
ÖÇ03 | Tayf gözlemi profesyonel olarak yapar |
ÖÇ04 | Tayfsal verileri analiz eder. |
ÖÇ05 | IRAF programınız kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Elektromagnetik radyasyon, fotoelektrik olayı, Compton olayı, siyah cisim ışıması, | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bohr hidrojen atomu, Russel Saunders etkilenmesi, terim sembolleri, | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | mikroenerji seviyeleri, temel hal terim sembollerinin bulunması, terimlerin enerji seviyeleri | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | tayfsal geçişler ve seçim kuralları, | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Atomların manyetik alandaki davranıları, | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | X ışınları flouresans tayfı, X ışınları fotoelektron tayfı Auger, spektroskopisi, | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | UV görünür bölge kızılöte tayfı. | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
9 | IRAF programının kurulması | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | tayfsal paketlerin incelenmesi | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Verilerin analizlere hazırlanması | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Dalgaboyu kalibrasyonu | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Standard yıldız ile akı kalibrasyonu | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Eşdeğer genişlik ölçümü | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tayfsal analizlerin yorumu | ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |