Genel Bilgi
Kod | SBUS402 |
Ad | Güvenlik ve Terör |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ASLI ILGIT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Kasım TİMUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencilere tarihsel bilgi ve kuramsal ve analitik düşünme yeteneği sağlayarak öğrencilerin güvenlik ve terör konularının karmaşık dinamiklerini anlamalarına yardımcı olmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Çatışmalar ve savaşlar dünya siyasetinin kalıcı birer parçası olsa da, güvenlik kavramı sürekli bir değişim halindedir. Bu ders, uluslararası güvenlik konusundaki ana kavramsal ve kuramsal tartışmaları ele alarak başlayıp spesifik bir siyasi şiddet biçimi ve güvenlik sorunu olan terörizm üzerine odaklanmaktadır. Derste, terörizmin tanımı, evrimi, nedenleri, yöntemleri, çeşitleri kavramsal ve vaka eksenli bir bakış açısı ile ele alınacaktır. Bu derste üzerinde durulacak konulardan bazıları şunlardır. Güvenlik nedir Kimin, neyin güvenliğini konuşuyoruz Terörizm nedir, teröristler kimlerdir Bu tanımlar neden önemlidir Devletlerin ve uluslararası örgütlerin terörizmle mücadeleye yönelik girişimleri nelerdir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Küresel Güvenlik Kompleksi, Evren Balta. İletişim Yayınları.
Notlar
Günlik haberler, güncel okumalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslararası Güvenlik konularının kapsamına genel bir bakış açısı kazanır. |
ÖÇ02 | Guvenlik kavraminin farkli anlamlarini ve zaman icindeki degisimini analiz eder. |
ÖÇ03 | Uluslararası Guvenlik alanındaki farklı teorik yaklaşımları ogrenir. |
ÖÇ04 | Savaş kavramı ve savaşın evrimi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Küresel Güvenlik politikalarının içeriği ve evrimi ile ilgili tartışmaları inceler. |
ÖÇ06 | NATO'nun doğuşu ve uluslararsı güvenlik politikalarındaki yeri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Sİyasi şiddet ve özellikle Ortadoğu'daki siyasi şiddetin farklı şekillerde ortaya çıkışını analiz eder. |
ÖÇ08 | Terör ve terörizm kavramlarına genel bir giriş sağlar. |
ÖÇ09 | Terör ve terörizm konularında tarihsel süreç hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Farklı terör türleri hakkındaki yaklaşımları ve tartışmaları öğrenir. |
ÖÇ11 | Terörün sebepleri hakkındaki tartışmaları ve yaklaşımları yaklaşımları öğrenir. |
ÖÇ12 | Terörle mücadele konusundaki farklı yaklaşımları ve politikaları inceler. |
ÖÇ13 | Güvenlik ve terör konularında güncel gelişmeleri inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Dersin tanıtımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Uluslararası Güvenlik -II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Savaşın Evrimi ve 21. Yüzyılda Savaş ve Barış; Haklı Savaş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Küresel Güvenlik Kompleksi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | NATOnun Dönüşümü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ortadoğu: Bir Şiddet Tarihi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Terör ve Terörizme Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tarihsel Süreç | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türleri ve Sebepleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Terörle Mücadele | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Güvenlik ve terör konusunda güncel gelişmeler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sınıf Tartışması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |