RTV122 Medya Haberciliği

4 AKTS - 3-1 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTV122
Ad Medya Haberciliği
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. VİLDA YARDIM TEKKOLLU
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. VİLDA YARDIM TEKKOLLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, Medyada yayınlanacak her çeşit haberin verilerinin toplanması ve yazımı için gerekli olan habercilik hakkındaki bilgileri kavraması amaçlanır.

Dersin İçeriği

Medya kavramı ve önemi, Medyanın işlevleri, Medyada haber kavramı ve kapsamı, Haber türleri, Haber toplama yöntemleri ve haber kaynakları, Haber sürecini yöneten aktörler, Haberin üç bileşeni, Haberin nitelikleri, Haberin temel unsurları, Haber yazma süreci, Haberde başlık ve haber girişleri, Medyada haber yazım teknikleri, Sosyal medya kavramı ve haberciliği.

Dersin Ön Koşulu

Koşul yok

Kaynaklar

Haberin Yol Haritası, Kemal Aslan. Anahtar Yayınevi, İstanbul, 2002. Haber Toplama ve Yazma, Erkan Yüksel, Halil İbrahim Gürcan. Tablet Kitabevi, Konya, 2005. Habercinin El Rehberi, Erkan Yüksel, Halil İbrahim Gürcan, Eskişehir, 2001. Haberim Var, Kemal Aslan, Anahtar yayınları, İstanbul, 2003.

Notlar

Medya Haberciliği Ders Notu. (Haber Toplama ve Yazma Ders Notu) Vilda Yardım Tekkollu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Medya kavramı ve önemini kavrar.
ÖÇ02 Medyanın işlevlerini açıklar.
ÖÇ03 Medyada haber kavramı ve kapsamını açıklar.
ÖÇ04 Haber Türlerini sınıflandırır.
ÖÇ05 Haber Kaynaklarını sınıflandırır.
ÖÇ06 Haber sürecini yöneten aktörleri tanımlar.
ÖÇ07 Haberin üç bileşenini açıklar.
ÖÇ08 Haberin niteliklerini kavrar.
ÖÇ09 Haberin temel unsurlarını açıklar.
ÖÇ10 Haber yazma sürecini kavrar.
ÖÇ11 Çeşitli haber girişlerini düzenler.
ÖÇ12 Medyada haber yazım tekniklerini sınıflandırır.
ÖÇ13 Sosyal medya kavramı ve haberciliğini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir.. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Medya Kavramı ve Önemi İnternetten ders konularını araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Medyanın işlevleri Kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Medyada Haber Kavramı ve Kapsamı Önceki konuların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Haber Türleri İnternetten konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Haber Toplama Yöntemleri ve Haber Kaynakları Önceki konuların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Haber Sürecini Yöneten Aktörler Konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Haberin Üç Bileşeni Konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Haberin Nitelikleri İnternetten konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Haberin Temel Unsurları Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Haber Yazma Süreci ve Temel Bilgiler Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Haberde Başlık ve Haber Giriş Teknikleri İnternetten konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Haber Yazım Teknikleri Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Haber Yazım Teknikleri ve Medya Haber Örnekleri Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
15 Sosyal Medya ve Habercilik İnternetten konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2023 02:07