Genel Bilgi
Kod | RTV126 |
Ad | Kitle İletişim Kuramları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. VİLDA YARDIM TEKKOLLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. VİLDA YARDIM TEKKOLLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İletişim, kitle iletişimi ve kitle iletişim kuramlarına yönelik bilgilerle, kitle iletişim araçlarından gönderilen iletilerin kitleler üzerinde yarattığı etkilerin kavranması amaçlanır.
Dersin İçeriği
İletişim, Kitle İletişimi, Kitle İletişim Araçları, İletişimin Amaçları, İletişim Süreci ve Unsurları, Kitle İletişim Kuramları ve Tutucu Yaklaşımlar, Kitle iletişim Kuramlarında Tutucu Yaklaşımlar II: Yapısal İşlevselcilik, Kitle İletişim Kuramlarında Değişimci Yaklaşımlar, Kitle İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar, Kitle İletişim Kuramlarında Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar II: Tutumlar ve Boyutları, Kitle İletişim Kuramlarında Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar III: Şema Kuramı ve Schramm'ın Kitle İletişim Modeli, Kitle İletişim Kuramlarında İletiyle İlgili Araştırmalar: İki ve Çok Aşamalı Akış: Kanaat Önderi-Kapı Bekçisi Toplumbilimsel Yaklaşım, Kültürel Göstergeler ve Ekim Modeli, Gündem Belirleme Kuramı, Sihirli Mermi ve Sessizlik Sarmalı, Teknolojik Belirleyicilik Kuramı ve Frankfurt Okulu.
Dersin Ön Koşulu
Koşul yok
Kaynaklar
Kitle İletişim Kuramları, Veli Polat, İstanbul, 2016.
Notlar
Genel ve Teknik İletişim, Hasan Tutar, M. Kemal Yılmaz. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. İletişimin ABC si, Ünsal Oskay, Simavi Yayınları, İstanbul, 1994.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişim ve kitle iletişimi kavramlarını açıklayabilir |
ÖÇ02 | İletişim süreci ve ögelerini (unsurlarını) açıklayabilir |
ÖÇ03 | İletişimin amaçlarını açıklar. |
ÖÇ04 | İletişim kuramlarının bilimsel temelleri ve tarihsel gelişimini özetler. |
ÖÇ05 | İletişim araçlarının izler kitle üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Kitle iletişim kuramlarından tutucu yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ07 | Tutumlar ve Tutumların Boyutlarını sınıflandırır. |
ÖÇ08 | Sihirli Mermi ve Suskunluk Sarmalı kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ09 | Frankfurt okulunu, kuramcılarını ve teorilerini kavrar. |
ÖÇ10 | İletişim araçlarının kitle kültürü oluşturmadaki rolünü kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir.. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletişim, Kitle iletişimi ve Kitle İletişim Araçları | İnternetten ders konularını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İletişim Süreci ve Unsurları | Kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kitle İletişim Kuramları ve Tutucu Yaklaşımlar | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kitle iletişim Kuramlarında Tutucu Yaklaşımlar II: Yapısal İşlevselcilik | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kitle İletişim Kuramlarında Değişimci Yaklaşımlar | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kitle İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kitle İletişim Kuramlarında Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar II: Tutumlar ve Boyutları | Önceki konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kitle İletişim Kuramlarında Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar III: Şema Kuramı ve Schramm'ın Kitle İletişim Modeli | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kitle İletişim Kuramlarında İletiyle İlgili Araştırmalar: İki ve Çok Aşamalı Akış: Kanaat Önderi-Kapı Bekçisi Toplumbilimsel Yaklaşım | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kültürel Göstergeler ve Ekim Modeli | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Gündem Belirleme Kuramı | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sihirli Mermi ve Sessizlik Sarmalı | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Teknolojik Belirleyicilik Kuramı | Konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Frankfurt Okulu | Konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |