RTV226 Televizyon Draması

3 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTV226
Ad Televizyon Draması
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA


Dersin Amacı

Drama programı tasarlamak, drama programı yapmak gibi temel yapım becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Dramanın tanımı, dramanın uygulanma alanları, drama programı fikri, drama programı ekibi, tv draması teknik hazırlıkları, drama seti kurulumu, drama çekimi, görsel işitsel materyalin kurguya hazırlanması.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Bir Senaryo Yazmak, Michel Chion, Çevirmen: Nedret Tanyolaç Öztokat, Yayınevi: Agora Kitaplığı, Agora Kitaplığı-Afa sinema… Bob Foss, Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji, Çev. Mustafa K. Gerçeker, 1. Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitap, 2009 Dilek Tunalı, Batıdan Doğuya, Hollywood'dan Yeşilçam'a Melodram, Aşina Kitaplar, 2006 Özdemir Nutku, Dram Sanatı, Kabalcı Yayınevi James Monaco, Bir Film Nasıl Okunur?, Çev. Ertan Yılmaz, 8. Baskı, İstanbul, Oğlak Yayıncılık, 2006 Sevda Şener, Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2008

Notlar

Televizyon Draması Ders Notları, Berin YOCA


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tiyatro, sinema ve televizyon dramaturjisi arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ02 Dram,trajedi,komedi,melodram kavramlarını açıklar.
ÖÇ03 Katharsis, mimesis, özdeşleme kavramlarını tanımlar.
ÖÇ04 Dram sanatı ile sahne sanatları ,edebi sanatlar ve sinema arasındaki ilişkileri değerlendirir.
ÖÇ05 Haber,spor,yarışma vb. programlarındaki dramatik anlatım dilini tespit eder.
ÖÇ06 Geleneksel anlatım ve çağdaş anlatım biçimlerinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ07 Televizyon dizilerinin türlere göre tarihsel gelişim sürecini tanımlar.
ÖÇ08 Dizi ve seriyal ayrımını yapar.
ÖÇ09 Durum komedilerinin format özelliklerini açıklar.
ÖÇ10 Televizyon melodramlarının format özelliklerini açıklar.
ÖÇ11 Drama programı tasarlar.
ÖÇ12 Drama programlarına özgü çekim tekniklerini kullanır.
ÖÇ13 Sahne tasarımı ve sahne kompozisyonu yapar.
ÖÇ14 Drama programı kurgusu yapar.
ÖÇ15 Drama programlarını teknik ve estetik açıdan analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir. 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. 4
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir..


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Drama kavramı Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
2 Dram sanatının türleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
3 Dram sanatının özellikleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
4 Dram sanatının diğer sanat dalları ile ilişkisi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
5 Televizyon programlarında dramatik anlatım dili Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
6 Televizyon dizilerinde öykü anlatım biçimleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
7 Televizyon dizilerinin tarihsel süreç içinde gelişimi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dizi ve seriyallerde alt türler Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
10 Durum komedileri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
11 Televizyon melodramları Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
12 Drama programı tasarımı Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 Drama programı çekim teknikleri Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
14 Sahne tasarımı ve kompozisyonu Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
15 Drama programı kurgusu Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS