Genel Bilgi
Kod | ZO641 |
Ad | Bal Arısının Biyolojisi ve Davranış Özellikleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bal arısı davranışlarının ve biyolojisinin yetiştiricilik sisteminde öğretilmesi. Bal arısının davranış özellikleri ile teorik ve uygulamaya yönelik bilgiyi alarak, bu bilgiyi arıcılık alanında kullanma ve aktarma becerisine sahip olmak.
Dersin İçeriği
Bal Arılarının Davranışının Biyolojik Temeli. Bal arısı taksonomisi, Sınıflandırma, Arı ırklarının coğrafi dağılımı, Irkların Davranışları Bal Arısının Anatomisi, iç ve dış yapısı, Sindirim kanalı, Kan, dolaşım organları ve ilgili dokular, Solunum Sistemi, Duyu ve Sinir Sistemi , Üreme Sistemi, bal arıları, feremonlar, Bal Arısı Kolonisi, Bal Arılarının Yaşam Öyküsü, Faaliyetleri ve Davranışları, Davranışları Etkileyen İç Faktörler, Dış Davranış Nedenleri, Bal Arılarında Hormonal ve Genetik Kontrol işbölümü, Öğrenme, yönelim, tat alma ve kokusu, Bal Arılarının Beslenmesi, Savunması, Üreme Davranışları, Bal Arılarının Kimyasal İletişimi, Bal Arılarının Dans Dili, dansların özellikleri ve koloni için önemi, Arı Feromonları, koloniye etkileri, veri işleme ve bireyler arası aktarım .
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu
Notlar
Matthews, R.W., Matthews, J. R. 1978. Insect Behavior. University of Georgia. A Wiley-Interscience Publication. John Wiley & Sons. New York. 507 pp. Frisch, K. V. 1967. The Dance Language and Orientation of Bees. 526 pp. Dadant, C. C. 1984. The Hive and The Honey Bee. Dadant and Sons. Hamilton. Illinois. 1-740 pp.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bal arısının biyolojisini öğrenir, |
ÖÇ02 | Bal arısının davranış özelliklerini ve davranışa etki eden faktörleri öğrenir, |
ÖÇ03 | Bal arısı ekolojisini öğrenir. |
ÖÇ04 | Arı davranışları konusundaki bilgi ve birikimini arıcılık alanında kullanmayı ve aktarmayı bilir, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bal Arısı Anatomisi, iç ve dış vücud yapıları, işlevleri. | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Bal arılarında sindirim, dolaşım, solunum, sinir, üreme, salgı sistemleri ve işlevleri | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Koloniyi oluşturan bireyler, özellikleri ve koloni içi ve dışı görevleri | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Bal arısı taksonomisi, Sınıflandırma, coğrafik arı ırkları ve özellikleri, ırklar arasında farklılaşmaya neden olan davranış karakterleri | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bal arısında davranış özellikleri ve etki eden faktörler | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Bal arılarında iş bölümünün hormonal ve genetik kontrolü | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bal arısının dans dili, dansların özellikleri ve koloni için önemi | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
8 | Ara Sınav | soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bal arılarında öğrenme, çevreyi tanıma, koku ve tat alma özellikleri | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Bal arılarında beslenme davranışı | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bal arılarında savunma davranışı | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Bal arılarında üreme ve çoğalma davranışları | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Bal arılarında kimyasal haberleşme | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bal arılarında görsel haberleşme | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | Arı feromonları ve koloni üzerinde etki mekanizmaları | Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |