Genel Bilgi
Kod | BYEZO4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. UĞUR SERBESTER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders hayvansal üretim alanında yürütülen bilimsel metodolojinin anlaşılması ve uygulanma esaslarını kazandırmayı hedeflemektedir. Ders kapsamında özellikle bilimsel araştırmalarda uygulanacak temel ilkeler, proje hazırlama ve yönetimi, sunum yeteneği ve yayınlama becerilerinin geliştirilmesi ile bilimsel etiğe ait bilgilerin aktarılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında bilim ve araştırma süreçleri hakkında bilgiler verilecektir. Ayrıca, bilimsel araştırma ve yayın sürecindeki etik kurallar aktarılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Derste kullanılan materyal ve verilen örnekler Zootekni Ana Bilim Dalı, özellikle de Yemler ve Hayvan Besleme alanında yüksek lisans ve doktora yapan öğrenciler için hazırlanmıştır.
Kaynaklar
Cargill, M., O’Connor, P. 2009. Writing scientific research articles. Wiley-Blackwell, UK. Creswell, J.W. 2009. Research design. SAGE Publications, California, USA. Ertekin, C., Berker, N., Tolun, A., Ülkü, D. 2002. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, Sıra No:1, Tübitak Matbaası, Ankara.
Notlar
İlhan, M. 2006. Etik dışı davranışlara evrensel örnekler. TÜBA günce, 35:19-21. İslam, Y. 2012. Araştırma Yazma Sunu Teknikleri (Yönlendirilmiş Çalışma). Seçkin Yayıncılık, Ankara. Kansu, E. 2006. Bilim ve etik. TÜBA günce, 35:13-16. Kasapoğlu, E.K. 2010. Bilimsel anlatım yazılı ve sözlü sunum ilkeleri. Sinemis Yayınları, Ankara. Morris, T.R. 2002. Experimental design and analysis in animal sciences. CABI Publishing, UK. Ruacan, Ş. 2006. Bilimsel yayınlarda etik ilkeler. TÜBA günce, 35:17-18.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Literatür araştırma tekniklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Zootekni bilimi, özellikle de yemler ve hayvan besleme alanında araştırma tekniklerini öğrenir |
ÖÇ03 | Bilimsel araştırma ve yayınlar sırasında uygulanması gereken etik prensipleri öğrenir |
ÖÇ04 | Bilim ve bilimsel araştırma metotlarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve araştırma nedir? | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilimsel araştırmanın doğası ve bilim insanlarının görev ve sorumlulukları | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Araştırma hipotezleri ve bilgi tarama (kütüphane, dijital kütüphane, veritabanları) | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hayvansal üretim araştırmalarında deneysel dizayn | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Proje kaynakları (Üniversite, TÜBİTAK, Bakanlık, Kırsal Kalkınma Ajanları vd.) ve proje önerisi hazırlama | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilimsel bilginin yayımı | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Poster sunum hazırlama yöntem ve stratejileri | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sözlü sunum hazırlama yöntem ve stratejileri | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Araştırma raporu ve tez yazımı | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Makale yazım teknikleri | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bilim etiğinde temel ilkeler | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bilimsel araştırma ve yayın sürecinde etik kurallar | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bilimsel araştırmalarda etik dışı davranışlar ve evrensel örnekleri | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Konu ile ilgili mevzuat | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |