Genel Bilgi
Kod | BMM203 |
Ad | Mühendislik Mekaniği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÇETİN CANPOLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÇETİN CANPOLAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mühendislik mekaniğinin tanıtımı ve önemi. Statikte, mukavemette ve dinamikte kullanılan temel kavramların öğrenilmesi. Mühendislikte karşılaşılan temel mekanik problemlerin analizi ve çözümü. Biyomedikal mühendisliğinde karşılaşılan temel mekanik problemleri ve çözümlerine basit yaklaşım.
Dersin İçeriği
1. Mekaniğin Temel Prensipleri. 2. Vektörel İşlemler. 3. Bir kuvvetin Nokta Etrafında ve Eksen Etrafında Momentleri. 4. Kuvvet Çifti, Eşdeğer Kuvvet Sistemleri ve Özel Haller. 5. Yayılı Yükler: geometrik merkez ve ağırlık merkezi. 6. Denge Durumu ve Özel Denge Durumları. 7. Şekil Değiştirebilen Cisimlerin Mekaniğinin Temel Prensipleri 8. Kesit Tesirlerinin Hesaplanması 9. Eğilme ve Burulma 10. Parçacık Sistemlerin Kinematiği. 11. Parçacıklar İçin Kuvvet ve İvme Analizi. 12. Parçacık Kinematiğinde Enerji ve Momentum Yöntemleri. 13. Rijit Cisimlerin Kinematiği. 14. Rijit Cisimler İçin Enerji ve Momentum Yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Mehmet Omurtag, Mühendisler için, Statik ve Mukavemet, 3. Baskı, 2010, Nobel Akademik Yayınevi. J.L. Meriam, L.G. Kraige, Mühendisler Mekaniği, Dinamik, 6. Basımdan Çeviri, 2012, Nobel Akademik Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci mekaniğin temel prensiplerini kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenci vektörleri öğrenir ve vektörel işlemler yapmayı öğrenir. |
ÖÇ03 | Öğrenci bir kuvvetin bir nokta ve eksen etrafında moment hesabı yapmayı öğrenir ve önemini kavrar. |
ÖÇ04 | Öğrenci kuvvet çifti, eşdeğer kuvvet sistemleri gibi durumları öğrenir. Bu durumlarla karşılaştığında hangi işlemleri yapması gerektiğini kavrar. |
ÖÇ05 | Öğrenci yayılı yük ve önemini öğrenir. Bu durumlarla karşılaştığında hangi işlemleri yapması gerektiğini kavrar. |
ÖÇ06 | Öğrenci denge durumu ve özel denge durumlarını öğrenir. Bu durumlarla karşılaştığında hangi işlemleri yapması gerektiğini kavrar. |
ÖÇ07 | Öğrenci şekil değiştirebilen cisimlerin mekaniğinin temel prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ08 | Öğrenci parçacık sistemlerin kinematik ve kinetik analizlerini kavrar. |
ÖÇ09 | Öğrenci rijit cisimlerin kinematik ve kinetik analizlerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik Mekaniğine Giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Vektör İşlemleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Kuvvet Sistemleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Denge | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Yayılı Kuvvetler-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Yayılı Kuvvetler-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Şekil Değiştirebilen Cisimlerin Mekaniğine Giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kesit Tesirleri-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kesit Tesirleri-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Eğilme ve Burulma-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
12 | Eğilme ve Burulma-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Parçacık Kinematiği | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Parçacık Kinetiği | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Rijit Cisimlerin Kinematiği | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |