Genel Bilgi
Kod | BMM224 |
Ad | Elektronik 1 |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA İSTANBULLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA İSTANBULLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, Biyomedikal Mühendisliği Bölümü öğrencilerinin diyot ve transistör gibi temel yarı iletken devre elemanlarının yapılarını, fiziksel çalışma prensiplerini ve devre uygulamalarını öğrenmeleri, analog elektronik uygulamalarının ileri konularında çalışmaları için temel oluşturulması ve elektronik devre analizi ve tasarım kabiliyetlerini geliştirmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Yarı iletkenler, PN jonksiyon diyotlar, DC diyot devreleri, küçük ve büyük işaret ac diyot devreleri, zener diyotlar, LED, Bipolar jonksiyon transistörler (BJT), BJT devrelerin DC ve ac analizi, tek katlı BJT yükselteçler, kaskat ve kaskod BJT li yükselteçler, Alan Etkili Transistörler (FET), MOSFET devrelerinin DC ve ac analizi, tek katlı MOSFET yükselteçler, BJT ve MOSFET'li yükselteçlerin frekans cevabı.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Microelectronics Circuit Analysis and Design, D. Neamen, McGrawHill, 2010.
Notlar
Fundamentals of Microelectronics, B. Razavi, Wiley
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yarı iletken devre elemanları ile tasarlanan basit analog devrelerin analiz ve tasarım kabiliyetini açıklar. |
ÖÇ02 | Diyotlu devreleri analiz eder. |
ÖÇ03 | Diyot elemanı ile tasarım yapar. |
ÖÇ04 | Diyotlu doğrultucu, kırpıcı, kenetleyici ve gerilim katlayıcı devrelerini analiz eder. |
ÖÇ05 | BJT çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ06 | BJT DC öngerilimleme devrelerini analiz eder. |
ÖÇ07 | BJT yükselteçleri tanır. |
ÖÇ08 | Kaskat ve kaskot çok katlı yükselteçleri tanır. |
ÖÇ09 | MOSFET çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ10 | MOSFET DC öngerilimleme devrelerini analiz eder. |
ÖÇ11 | MOSFET yükselteçleri tanır. |
ÖÇ12 | Bode genlik ve faz çizimlerini yapar. |
ÖÇ13 | BJT ve MOSFET yükselteçlerin frekans cevabı analizini yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yarı iletken malzemeler: atom modelleri, Silikon Kristalin yapısı, katkılama, elektron-delik hareketi, yarıiletkenlerde akım akış mekanizmaları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | PN eklem diyotları: fiziksel çalışma ve terminal özellikleri, ileri ve ters kutuplama, diyot modelleri, DC diyot devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Küçük işaret ve büyük işaret ac diyot devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Çoklu diyot devreleri, zener, LED ve fotodiyot | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bipolar jonksiyon transistörleri (BJT): fiziksel yapısı ve çalışma modları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | BJT devrelerin DC öngerilimlenmesi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | BJT küçük işaret modelleme | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma ve soru çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tek katlı BJT yükselteçler, gerilim ve akım kazancı ve giriş ve çıkış empedansları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaskat ve kaskot çok katlı yükselteçler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Alan Etkili Transistörleri (FET): fiziksel yapısı ve çalışma modları, giriş ve çıkış parametreleri ve özellikleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | DC MOSFET devrelerinin analizi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | MOSFET yükselteçler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | BJT devrelerinin frekans cevapları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | MOSFET devrelerinin frekans cevapları | Ders kaynaklarını okuma ve soru çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |