Genel Bilgi
Kod | BMM322 |
Ad | Biyolojik Sistemlerde Taşınım |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÇETİN CANPOLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÇETİN CANPOLAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojik sistemlerde taşınımın rolünün anlaşılması; hücresel, hücreler arası ve fizyolojik taşınımların nasıl gerçekleştiğinin anlaşılması; biyolojik sistemlerde kütle taşınımın kavratılması; delikli yapılarda taşınımın incelenmesi; kılcal damarlardan taşınımın nasıl gerçekleştiği.
Dersin İçeriği
1.Biyolojik Sistemlerde Taşınıma Giriş, 2.Kan Fizyolojisi 3. Reolojinin Temelleri 4. Hematoloji ve Kan Reolojisi 5. Damarların Fizyolojisi ve Anatomisi 6. Kalp Kapakçıkların Mekaniği 7.Büyük Damarlarda Pulsatil Akış 8.Biyolojik Sistemlerde Akış Ölçüm Yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
George A. Truskey, Fan Yuan, David F. Katz, "Transport Phenomena in Biological Systems, Pearson, 2010. Lee Waite, Jerry Fine, Applied Biofluid Mechanics, McGraw-Hill Education, 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci biyolojik sistemlerde taşınımın önemini, çeşitlerini ve mekanizmalarını öğrenir ve kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenci reoloji biliminin temellerini ve kurallarını öğrenir ve kavarar. Akışkan ve akış çeşitleri ile bunların karakterizasyonunu yapar. |
ÖÇ03 | Öğrenci kardiyovasküler sistem elemanlarını ve bunların çalışma mekanizmalarını öğrenir. Kardiyovasküler sistemde karşılaşılan patolojik durumları ve nedenlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Öğrenci biyolojik sistemlerin çalışma prensiplerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojik Sistemlerde Taşınıma Giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Kan Fizyolojisi-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kan Fizyolojisi-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Reolojinin Temelleri-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Reolojinin Temelleri-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Reolojinin Temelleri-3 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Hematoloji ve Kan Reolojisi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Damarların Fizyolojisi ve Anatomisi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kalp Kapakçıkların Mekaniği-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Kalp Kapakçıkların Mekaniği-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Kalp Kapakçıkların Mekaniği-3 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Büyük Damarlarda Pulsatil Akış-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Büyük Damarlarda Pulsatil Akış-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Büyük Damarlarda Pulsatil Akış | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerini okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerini okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |