Genel Bilgi
Kod | BMS403 |
Ad | Tıbbi Görüntüleme Sistemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tıbbi Görüntüleme Sistemlerinin Temel Özelliklerini ve Görüntüleme Yöntemlerini Öğrenmek
Dersin İçeriği
Tıbbi Görüntüleme Cihazları ve Özellikleri, Görüntü İşleme, X-Işını ve X-Işını Görüntüleme Yöntemleri: Radyografi, Floroskopi, Anjiyografi, Emisyon Tomografisi ve Görüntüleme: PET/BT, SPECT, Gama Kamera Görüntüleme, Ultrasonografik Görüntüleme, Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG), Mikroskopi, Endoskopi, Optik Koherens Tomografi (OKT), Kızılötesi Görüntüleme
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Medical Imaging Systems: An Introductory Guide, Editors: Joachim Hornegger, Stefan Steidl, Vincent Christlein, Springer Open
Notlar
Ders sunumları, Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görüntü işleme yöntemleri hakkında bilgi verir. |
ÖÇ02 | Radyolojik görüntülemenin temel prensiplerini açıklar. |
ÖÇ03 | X-ışını görüntüleme sistemlerini ve görüntüleme yöntemlerini özetler. |
ÖÇ04 | Radyografi ve tomografi kavramlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Radyografi, floroskopi ve anjiyografi görüntüleme yöntemlerini anlatır. |
ÖÇ06 | Emisyon tomografi sistemleri ve görüntüleme yöntemleri hakkında bilgi verir. |
ÖÇ07 | Gama kamera görüntüleme sistemlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Ultrasonografi sistemlerini ve ultrasonografik görüntüleme yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ09 | Manyetik rezonans görüntüleme sistemleri ve MRG görüntüleme yöntemi hakkında bilgi verir. |
ÖÇ10 | Mikroskopik ve endoskopik görüntüleme sistemlerini özetler. |
ÖÇ11 | Optik koherens tomografi ve kızılötesi görüntüleme sistemleri hakkında bilgi verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi görüntüleme sistemleri, görüntüleme cihazları ve çalışma prensiplerine giriş | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Görüntü özellikleri ve görüntü işleme | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Radyolojik görüntülemede temel prensipler, radyasyon, radyasyon nicelikleri ve birimleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | X-Işınlarının üretimi, özellikleri ve X-ışını görüntüleme cihazları | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | X-ışını görüntüleme yöntemleri: radyografi, floroskopi, anjiyografi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Radyografi, dental radyografi, mamografi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Floroskopi, bilgisayarlı tomografi (BT), anjiyografi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Emisyon tomografi sistemleri ve görüntüleme, çift oluşumu | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Pozitron emisyon tomografisi/bilgisayarlı tomografi (PET/BT), tek foton emisyon tomografisi/bilgisayarlı tomografi (SPECT/BT) | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Gama ışınları, gama kamera görüntüleme sistemleri ve özellikleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ses dalgaları, ultrasonografik görüntüleme sistemleri ve özellikleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ultrasonografi, elastografi, Doppler görüntüleme | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Manyetik rezonans görüntüleme (MRG) sistemleri ve özellikleri, elektromanyetik spektrum | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Işık ve özellikleri, mikroskopi, endoskopi, optik koherens tomografi (OKT), kızılötesi görüntüleme | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |