BMM029 Biyokimyasal Hesaplamalar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BMM029
Ad Biyokimyasal Hesaplamalar
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. DİLEK SÖNMEZER


Dersin Amacı

Temel matematik kullanarak biyolojik moleküllerin özelliklerini ve davranışlarını anlamak

Dersin İçeriği

Asit baz kimyası, kan tanponları, biyolojik moleküller enzimler ile ilgili sayısal problemlerin çözümü, biyokimyasal enerjetikler, spektrofotometri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Lawrence A. Kaplan, Amadeo J. Pesce Teory Analysis Correlations Clinical Chemistry. Mosby ELSEVIER, Indiana, 2010.

Notlar

1. Carl A. Burtis, Edward R. Ashwood. Tietz Klinik kimyada temel ilkeler. Çeviri editörü Prof Dr Diler Aslan Palme yayıncılık, Ankara, 2005. 2. K. Moorthy, Fundamentals of Biochemical Calculations. 2nd Edn. CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, FL. 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çözeltilerin özelliklerini kavrar.
ÖÇ02 Çözünme olayını ve çözünürlüğe etki eden faktörleri öğrenir.
ÖÇ03 Konsantrasyon birimleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Denge sabitini kavrayarak çözeltide bulunan iyon konsatrasyonlarını hesaplamayı kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözüme ulaştırabilme. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Verileri çözümleme, deney tasarlama, yapma ve sonuçları yorumlayabilme 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirme
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ile birlikte bilimsel çalışmalar yapma. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çözünme-Çözünürlük: İyonik ve kovalent (polar-apolar)karakterli maddelerin çözünmesi. İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
2 Çözünürlüğe etki eden faktörler; sıcaklık, basınç, çözücü türü.Ekzotermik ve endotermik çözünme. İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
3 Konsantrasyon Birimleri 1: % konsantrasyonlar, Molarite- osmolarite ve molalite-ozmolalite; izotonik, hipotonik ve hipertonik çözeltiler. İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
4 Konsantrasyon Birimleri 2: Normalite, eşdeğer gram ve iyonik kuvvet hesaplamaları İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
5 Kimyasal reaksiyonlar ve denge, denge sabiti ve reaksiyon hızları İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
6 Asitler ve Bazlar: Asit baz tarifi, kuvvetli ve zayıf asitler-bazlar; asit ve bazların kimyasal özellikleri İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
7 Tamponlar İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar İlgili konunun okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Seyreltme İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
10 Suyun iyonlaşması:Suya ait Kd ve Ksu, suyun H+ ve OH- iyonu konsantrasyonlarının hesaplanması İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
11 Kuvvetli ve zayıf asit-bazlarda H+ ve OH- konsantrasyonunun hesaplanması, iyonlaşma derecesi İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
12 pH ve pOH: Suyun pH ve pOH değeri, pH cetveli (ölçütü); Kuvvetli ve zayıf asit-bazlara ait pH ve pOH hesaplamaları İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
13 Nötralleşme Reaksiyonları: Asit baz karışımlarında pH ve pOH hesaplamaları, titrasyon eğrileri İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
14 Amino asitlerein iyonlaşmaları, izoelektrik nokta hesaplamaları İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
15 Hidroliz ve tuzlar: Zayıf asitler ve bazlar için Ka ve Kb sabitleri arasındaki ilişkisi İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı ve anlatımı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı ve anlatımı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 141
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,64
AKTS 6 AKTS