Genel Bilgi
Kod | SHS144 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Önlisans/Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Burak METE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Burak METE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Burak METE (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. Burak METE (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bahar dönemi sonunda SHMYO I. Sınıf öğrencileri, iş sağlığı ve güvenliğinin temel konuları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
İş Sağlığı ve Güvenliği kavramı ve tarihçesi, uluslararası ve ulusal mevzuat, güvenlik kültürü ve güvenlik iklimi, insan ve halk sağlığı ile iş sağlığının ilişkisi, iş sağlığı ve güvenliğinde temel ve uygulamalı ilkeler, işyeri ortamı ve çalışanlarda risk grupları, risk değerlendirmesi, meslek hastalıkalrı ve korunma, iş kazaları ve korunma, ergonomi, sağlık çalışanlarının sağlığı, işyeri sağlık hizmetleri ile iş sağlığı ve güvenliği kurulunun görevleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İş Sağlığı ve Güvenliği Temel Eğitim ,Mustafa Yağımlı , Hakan Tozan, Beta yayınları,2017
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) kavramlarını ve tarihçesini açıklar, |
ÖÇ02 | İSG mevzuatı ve güvenlik kültürünü tanımlar, |
ÖÇ03 | İnsan ve Halk Sağlığı ile işin ilişkilerini açıklar, |
ÖÇ04 | İSG temel ilkelerini ve iş sağlığı uygulama ilkelerini sayar, |
ÖÇ05 | İşyeri ortamı risk etkenlerini sayar, |
ÖÇ06 | Çalışanlardaki risk gruplarını sıralar, |
ÖÇ07 | İşyerlerinde risk değerlendirmesi ve kontrolünü tanımlar, |
ÖÇ08 | Meslek hastalıklarını ve korunmayı açıklar, |
ÖÇ09 | İş kazaları ve korunmayı açıklar, |
ÖÇ10 | Ergonomiyi tanımlar, öğrenir, |
ÖÇ11 | Sağlık çalışanlarının sağlığı ve korunmayı tanımlar, |
ÖÇ12 | İSG hizmetlerini ve İSG kurulunu açıklarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İş sağlığı ve güvenliği kavramı ve tarihçe | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İş sağlığı ve güvenliği ulusal mevzuatı ve güvenlik kültürü-1 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İş sağlığı ve güvenliği ulusal mevzuatı ve güvenlik kültürü-2 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İnsan sağlığı ve halk sağlığı ile iş sağlığının ilişkisi | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İş sağlığı ve güvenliği temel ilkeleri ve uygulama ilkeleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İşyeri ortamı risk etkenleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çalışanlarda risk grupları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İşyerlerinde risk değerlendirmesi ve kontrolü | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Meslek hastalıkları ve korunma | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İş kazaları ve korunma | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ergonomi | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Sağlık çalışanlarının sağlığı ve korunma | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İş sağlığı ve güvenliği hizmetleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İş sağlığı ve güvenliği kurulu | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |