Genel Bilgi
Kod | SNFZ105 |
Ad | İlkokulda Temel Matematik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EMEL ÇİLİNGİR ALTINER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi EMEL ÇİLİNGİR ALTINER (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Sınıf öğretmen adaylarına temel matematik konu alanı ile ilgili kavram ve ilkeleri kazandırmak
Dersin İçeriği
Sayı sistemleri, sayı sistemlerinin dört işleme göre kapalılık özellikleri, matematiksel modelleme, dört işlem içeren problem çözme ve kurma, taban aritmetiği, en küçük ortak kat ve en büyük ortak bölen, kesir ve kesirlerde işlemler, temel geometrik şekiller, temel uzay geometri geometrik cisimler ve açınımlar ile ölçü kavramı ve temel ölçü birimleri ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İlkokulda Temel Matematik, Toptaş V., Editör, Vizetek Temel Yayınları, İstanbul, ss.1-10, 2019
Notlar
Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayı sistemlerini ve dört işlem özelliklerini bilir. |
ÖÇ02 | Matematiksel modelleme ve denklem kurmanın özelliklerini bilir. |
ÖÇ03 | Dört işlem içeren problem çözer |
ÖÇ04 | Taban aritmetiğinde işlemler arası dönüşümler yapabilir. |
ÖÇ05 | Bölünebilmenin özelliklerini bilir ve işlem yapabilir |
ÖÇ06 | Ebob ve Ekok ile ilgili işlemleri yapabilir. |
ÖÇ07 | Kesirlerle dört işlem yapabilir. |
ÖÇ08 | Örüntü ve temel geometrik şekiller konusunda sorular çözebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 2 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Kaçar, A. (2006). s.2-6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sayı sistemleri | KKaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Doğal sayılar ve özellikleri | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Tam sayılar ve işlemler | KKaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Çeşitli sayı sistemleriyle ilgili problemler | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Değişik tabanlı sayılar ve işlemler | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Bölünebilme ve problem çözümü, | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaçar, A. (2006); Kadıoğlu, E. ve Kamali, M. (2005). | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | EKOK EBOB ve problemler | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Oran, orantı, bileşik orantı kavramları problemler | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Kesirlerle dört işlem problemleri | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Örüntü konusunda problemler | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Temel geometrik şekillerin tanıtımı ve özelikleri | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Temel geometrik kavramlarla ilgili problemler- I | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Temel geometrik kavramlarla ilgili problemler - II | Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaçar, A. (2006); Kadıoğlu, E. ve Kamali, M. (2005). | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaçar, A. (2006); Kadıoğlu, E. ve Kamali, M. (2005). | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |