Genel Bilgi
Kod | SNFZ108 |
Ad | İlkokulda Temel Fen Bilimleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH MATYAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH MATYAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. FATİH MATYAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere fen bilimlerinin konularının ve ilkelerinin öğretilmesi, ilkokul programlarında yer alan fen bilimleri konularına ilişkin genel bilgilerin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Doğa/fen bilimlerinin konusu ve ilkeleri, fen biliminin temel kavramları, fen bilimlerinin diğer bilimler arasındaki yeri, tarihi gelişimi, fen bilimleri öğretiminin amaçları, ilkokul programında yer alan fen bilimleri konularına ilişkin genel bilgiler, özellikleri ve günlük hayattaki karşılıkları ve kullanım alanları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ilkokulda Temel Fen Bilimleri -Nobel Yayıncılık (Editör: Nihal Yıldız Yılmaz)
Notlar
İlkokulda Temel Fen Bilimleri- Pegem Akademi (Editör: Prof. Dr. Hakan Şevki AYVACI)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğa ve Fen bilimlerinin konusu hakkında bilgi kazanılması |
ÖÇ02 | Fen biliminin temel kavramları, Fen bilimlerinin diğer bilimler arasındaki yerinin kavranması |
ÖÇ03 | Fen bilimleri öğretiminin amaçlarının kavranması |
ÖÇ04 | Duyu organlarının kavranması, destek ve hareket konusunun kavranması |
ÖÇ05 | Solunum ve dolaşım sisteminin öğrenilmesi |
ÖÇ06 | Kuvvet konusunun kavranması |
ÖÇ07 | Mıknatısların kavranması |
ÖÇ08 | Maddenin öğrenilmesi |
ÖÇ09 | Maddeyi niteleyen özelliklerin öğrenilmesi |
ÖÇ10 | Maddenin hallerinin öğrenilmesi |
ÖÇ11 | Madde ve Cisim ve saf maddenin öğrenilmesi |
ÖÇ12 | Aydınlatma Teknolojilerinin kavranması |
ÖÇ13 | Canlıların farklılıklarının kavranması |
ÖÇ14 | Yaşamımızdaki elektrikli araçların öğrenilmesi |
ÖÇ15 | Gezegenimizin tanınması |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğa ve Fen bilimlerinin konusu, Fen bilimlerinin ilkeleri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fen biliminin temel kavramları, Fen bilimlerinin diğer bilimler arasındaki yeri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Fen bilimlerinin tarihi gelişimi, Fen bilimleri öğretiminin amaçları | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Duyu organları ve duyumuz, destek ve hareket | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Soluk alıp verme, kanın vücutta dolaşımı, | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kuvveti tanıyalım, Kuvvetin Cisimlerin Hareketine Etkisi, Kuvvet Cisimlerin Şeklini Değiştirir mi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Mıknatıslar, Mıknatısları Tanıyalım, Mıknatısların Kullanım Alanları | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Maddeyi tanıyalım, maddeyi niteleyen özellikler, suda yüzme ve batma | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Maddenin halleri, katılar, sıvılar, gazlar | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Madde ve Cisim, Saf Madde ve Karışım, Karışımların Ayrıştırılması, Karışımların Ekonomik Değeri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Geçmişten Günümüze Aydınlatma Teknolojileri Uygun Aydınlatma, Işık Kirliliği | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Canlılar dünyasına yolculuk | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yaşamımızdaki elektrikli araçlar | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Gezegenimizi tanıyalım | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |