SNFZ204 Türkçe Öğretimi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ204
Ad Türkçe Öğretimi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türkçe öğretiminin kuramsal bağlamına ilişkin kavramları yorumlama becerilerini geliştirerek dil becerilerinin öğretimini uygulama düzeyinde gerçekleştirmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Türkçe öğretiminin önemi, kuramsal bağlanımdaki kavramlar, öğretim yöntem ve teknikleri, dil becerileri(dinleme, konuşma, okuma ve yazma) ve bu becerilerin geliştirilmesi, metinler ve inceleme, Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi ve bir haftalık Türkçe dersi öğretim planı hazırlamasıdır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Mevcut İlköğretim (1-4. sınıf) Türkçe Dersi Öğretim Programı Özbay, M. (2009). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri Akyol, H. (2008). Türkçe Öğretim Yöntemleri 1-4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı(Metin, etkinlik, metin altı sorular) Makaleler: Çifçi, M. () Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. FAKTÖRLER Epçaçan, C. (2013).Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme eğitimi. Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Temizkan, M. (2010). Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi. Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. Özbay, M.(). Ana dili eğitiminde konuşma becerisini geliştirme teknikleri. Uçgun, D. (2007). Konuşma eğitimini etkileyen faktörler. Yılmaz, M.(2008). Türkçede okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yolları. Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu anlama stratejilerine genel bir bakış. Güneş, F. (2013). Yapılandırmacı yaklaşımla dil bilgisi öğretimi Arıcı, A.F. (). Türkçe öğretiminde kullanılan strateji-yöntem ve teknikler

Notlar

Türkçe öğretimine yönelik makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkçe öğretiminin kuramsal bağlamına ilişkin kavramları açıklar.
ÖÇ02 Türkçe öğretiminin önemini fark eder.
ÖÇ03 Dil becerilerini açıklar.
ÖÇ04 Dil becerilerinin geliştirilmesinde kullanılacak yöntem ve teknikleri seçip uygular.
ÖÇ05 Metin türlerini göz önüne alarak öğretimini ve metin altı soru türlerini ayırt eder.
ÖÇ06 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirir.
ÖÇ07 Türkçe dersine yönelik öğretim planı hazırlar ve uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 4
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. 1
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 4
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 5
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. 1
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtılması ve içeriğin sunulması ders izlencesinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Temel kavramlar birinci bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Türkçe öğretiminin genel amaçları ve temel ilkeleri ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Türkçe Dersi Öğretim Programının İncelenmesi mevcut programın gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
5 Dil Becerileri ve Dil Bilgisi (Birleştirme tekniğinin bireysel çalışma dönemi) ilgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
6 Dinleme-Konuşma-Okuma ve Yazma Becerileri ve Dil Bilgisi (Birleştirme tekniğinin uzman gruplarla çalışma dönemi) dil becerilerine yönelik dağıtılan ders notlarının ve makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
7 Dil Becerileri ve Geliştirilmesinde Kullanılan Yöntem-Teknikler (Birleştirme tekniğinin ilk oluşturulan gruplardaki çalışma dönemi) grupların oluşturduğu kavram haritalarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
9 Metin türleri ve metin altı sorularının nitelikleri ilgili bölümlerin okunması ve örnek metinlerin(hikaye edici, şiir ve bilgilendirici) incelenmesi; ders kitaplarındaki metin altı sorularının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Medya okuryazarlığı(görsel okuma ve sunu) ve Teknoloji Kullanımı ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Grup çalışmalarının değerlendirilmesi(Takım- Oyun-Turnuva Tekniği ile) bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
12 Ders planı örneklerinin uygulaması ders planı taslağı oluşturma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Grup Çalışması
13 Ders planı örneklerinin sunulması örnek ders planlarına göz atma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Grup Çalışması
14 Ders planı örneklerinin değerlendirilmesi ders planı örneklerini gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Grup Çalışması
15 Ders planı örneklerinin sınıf içinde incelenmesi ders planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları tekrar etme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 10:26