SNFZ306 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ306
Ad Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Aslıhan ATİK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Aslıhan ATİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Aslıhan ATİK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dinin sosyal ve pedagojik açıdan değerini açıklayarak, İlköğretim I.Kademe DKAB derslerini başarıyla yürütebilecek donanımı kazandırabilmek.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar (din-kültür-ahlak), müslümanlığın temel ilkeleri, İslamiyet ve diğer dinler, ahlak-birey ve toplum ilişkisi, ilköğretim I. kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programının incelenmesi(kazanım, içerik yöntem, vb.).

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Müslüman Çocukların Allah Anlayışlarının Gelişimi ve Eğitimi, İlmi Yayınları, Niğde, 2022.

Notlar

Çocukluk Dönemi Din Eğitimi, Nobel Yayınları, 2017. 4-8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı, MEB.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Din kavramını tanımlama ve toplumsal değerini açıklayabilme
ÖÇ02 Dinin insan ve eğitim açısından değerini açıklayabilme
ÖÇ03 Dinin kültürel boyutunu açıklayabilme
ÖÇ04 Çokkültürlülük gerçeğinden hareketle, doğru din öğretiminin toplumsal barışın sağlanmasına katkı sağlayabileceğini açıklayabilme
ÖÇ05 Neden din eğitimine gerek olduğunu açıklayabilme
ÖÇ06 İslam dışındaki dinlerin genel özelliklerini açıklayabilme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 2
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. 2
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 5
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 5
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. 3
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel kavramlar: Din-Kültür- Ahlak. Dinin tanımı ve önemi; İnsan-eğitim ve din ilişkisi Belirtilen kaynakların okunması -1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Din ve kültür ilişkisi; çokkültürlülük, okul ve din eğitimi; Din öğretiminin temellendirilmesi Belirtilen kaynakların okunması -2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Müslümanlığın temel ilkeler - İman, İbadet ve Güzel Ahlak. Belirtilen kaynakların okunması -3 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 İman nedir. Tanımı ve şartları. Allaha, Meleklere, Kitaplara iman. Belirtilen kaynakların okunması-4 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Peygamberlere, Ahiret Gününe, Kaza ve Kadere iman. Belirtilen kaynakların okunması-5 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İslamın Şartları ve İslamda İbadetler: Namaz, Oruç. Belirtilen kaynakların okunması -6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Zekat, Hac. Belirtilen kaynakların okunması- 7 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Önceki konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İslamiyet ve diğer dinler: İlahi Dinler-Diğer dinler. Yahudilik. Belirtilen kaynakların okunması-8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Hıristiyanlık Belirtilen kaynakların okunması-9 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Diğer dinler: Şamanizm, Maniheizm, Taozim. Belirtilen kaynakların okunması-10 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Budizm, Brahmanizm, Hinduizm, Şintoizm. Belirtilen kaynakların okunması -11 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Ahlak eğitimi ve din, Ahlak-birey ve toplum ilişkisi. Belirtilen kaynakların okunması-12 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 ilköğretim I. kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim programının incelenmesi(kazanım, içerik yöntem, vb.) Belirtilen kaynakların okunması-13 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenme alanları ve din eğitimi; Sure ve duaların öğretimi Belirtilen kaynakların okunması-14 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların gözden geçirilmesi -A Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların gözden geçirilmesi-B Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 10:27