EFMZ404 Özel Eğitim ve Kaynaştırma

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ404
Ad Özel Eğitim ve Kaynaştırma
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Çağrı UTKAN
Dersin Öğretim Elemanı Nazmiye Nazlı ATEŞGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Özel eğitimdeki temel kavramlarını doğru kullanan; özel eğitimin tarihsel sürecini açıklayan; alandaki yasal mevzuatı bilen; özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi, bireysel eğitim programları hazırlanması ve kaynaştırma sürecini kavrayan; zihinsel yetersizlik, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlikler/süreğen hastalıklar, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü, duygu davranış bozukluğu, otistik bozukluk, çoklu yetersizlik ya da üstün zekanın tanımını, özelliklerini ve bu özelliklere sahip öğrencilerin eğitim yaklaşımlarını tanıyan ve sınıfında bu öğrenciler için öğretimsel düzenlemeler yapabilen bireyler yetiştirmek.

Dersin İçeriği

Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.

Dersin Ön Koşulu

Eğitim bilimleri alanındaki temel dersleri başarılı bir biçimde tamamlamış olmak.

Kaynaklar

Ders içeriği ile ilgili ders notları dersi alan öğrencilere dijital ortamda sunulacaktır.

Notlar

Derse ilişkin güncel literatür, yayın ve okuma listesi gibi kaynaklar ders akışı içerisinde paylaşılacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci engelliler ile ilgili terimleri anlar ve kavrar
ÖÇ02 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapmayı kavrar.
ÖÇ03 Özel gereksinimli Öğrencinin eğitsel ihtiyaçlarını karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışmayı kavrar.
ÖÇ04 Özel gereksinimli Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanma ve sonuçlarını yorumlamayı kavrar.
ÖÇ05 Özel gereksinimli Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunmayı kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancayla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancanın öğretimi için gereken yöntem, strateji ve teknik ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almanca öğrenenlerin öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancayla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilir; verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri üretir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerden yararlanarak Almanca ile ilgili özgün kaynakları kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konu alanına, öğrenci özelliklerine, kazanımlara ve öğrenme koşullarına uygun öğretim malzemelerini değerlendirir, seçer ve geliştirir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını bilir ve Almancanın özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve grup çalışmalarında aldığı sorumlulukları etkin bir şekilde yerine getirir; ayrıca kendinin bir birey olduğunun farkındadır ve yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Almanca öğretiminde güncel gelişmeleri ve gereksinimleri izler, değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanatsal ve kültürel etkinliklere katılır; ayrıca farklı kültürlere ve değerlere karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirir ve öğretim ortamına yansıtır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişimlere duyarlı olur ve izler; ayrıca toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır ve Almanca sözlü ve yazılı olarak kendini günlük ve meslek yaşamında ileri düzeyde ifade ederek alanındaki bilgileri kullanır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alman dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal ve mesleki yaşam alanlarında etik değerlere yönelik bilgi ve beceri edinerek uygun davranış geliştirir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar;ayrıca çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur ve birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar Özel eğitim nedir? Özel gereksinim türleri nelerdir? Yetersizlik ve engel nasıl oluşur? Özel eğitimin amacı ve temel ilkeleri nelerdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Türkiye’de ve dünyada özel eğitim uygulamaları Özel eğitim tarihsel olarak nasıl bir gelişim göstermiştir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Zihinsel yetersizlik ve fiziksel yetersizlik Zihinsel yetersizlik nedir? Zihinsel yetersizliğe sahip bireylerin özellikleri nelerdir? Fiziksel yetersizlik nedir? Fiziksel yetersizliğe sahip bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Otizm spektrum bozukluğu ve işitme yetersizliği Otizm spektrum bozukluğu nedir? Otizm spektrum bozukluğu bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? İşitme yetersizliği nedir? İşitme yetersizliği bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Özgül öğrenme güçlüğü ve görme yetersizliği Özgül öğrenme güçlüğü nedir? Özgül öğrenme güçlüğü bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Görme yetersizliği nedir? Görme yetersizliği bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Duygusal ve davranışsal bozukluklar ile Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) Duygusal ve davranışsal bozukluklar nedir? Duygusal ve davranışsal bozukluk bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) nedir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Konuşma bozuklukları ve süreğen hastalıklar Konuşma bozuklukları nedir? Konuşma bozuklukları bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Süreğen hastalıklar nedir? Süreğen hastalıklar bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Üstün yeteneklilik ve çoklu engele sahip olma Üstün yeteneklilik nedir? Üstün yetenekli bireylerin özellikleri nelerdir? Çoklu engele sahip olma nedir? Çoklu engele sahip olan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tıbbi tanılama Tıbbi tanılama nedir? Tıbbi tanılama neden gerekliğidir? Tıbbi tanılamanın kapsamı nedir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eğitsel tanılama ve yerleştirme Eğitsel tanılama nedir? Eğitsel tanılamayı kim yapar? Eğitsel yerleştirmeyi kim yapar? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ülkemizde özel eğitim seçenekleri Engelli bireylerin yararlanabilecekleri eğitsel seçenekler nelerdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı nedir? Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı nasıl hazırlanır? Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hazırlama ve uygulama kimin sorumluluğundadır? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Okullarda özel eğitim Okullarda özel eğitim öğrencilerine yönelik neler yapılr? Özel eğitimde dikkat edilmesi gereken konular nelerdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Özel eğitim ile ilgili yasal düzenlemeler Özel eğitim hizmetleri ile ilgili yasal düzenlemeler nelerdir? Özel eğitim hizmetleri ile ilgili yasal sorumluluklar nelerdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 01:23