EFMZ404 Özel Eğitim ve Kaynaştırma

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ404
Ad Özel Eğitim ve Kaynaştırma
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Çağrı UTKAN


Dersin Amacı

Özel eğitimdeki temel kavramlarını doğru kullanan; özel eğitimin tarihsel sürecini açıklayan; alandaki yasal mevzuatı bilen; özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi, bireysel eğitim programları hazırlanması ve kaynaştırma sürecini kavrayan; zihinsel yetersizlik, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlikler/süreğen hastalıklar, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü, duygu davranış bozukluğu, otistik bozukluk, çoklu yetersizlik ya da üstün zekanın tanımını, özelliklerini ve bu özelliklere sahip öğrencilerin eğitim yaklaşımlarını tanıyan ve sınıfında bu öğrenciler için öğretimsel düzenlemeler yapabilen bireyler yetiştirmek.

Dersin İçeriği

Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.

Dersin Ön Koşulu

Eğitim bilimleri alanındaki temel dersleri başarılı bir biçimde tamamlamış olmak.

Kaynaklar

Ders içeriği ile ilgili ders notları dersi alan öğrencilere dijital ortamda sunulacaktır.

Notlar

Derse ilişkin güncel literatür, yayın ve okuma listesi gibi kaynaklar ders akışı içerisinde paylaşılacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci engelliler ile ilgili terimleri anlar ve kavrar
ÖÇ02 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapmayı kavrar.
ÖÇ03 Özel gereksinimli Öğrencinin eğitsel ihtiyaçlarını karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışmayı kavrar.
ÖÇ04 Özel gereksinimli Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanma ve sonuçlarını yorumlamayı kavrar.
ÖÇ05 Özel gereksinimli Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunmayı kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar Özel eğitim nedir? Özel gereksinim türleri nelerdir? Yetersizlik ve engel nasıl oluşur? Özel eğitimin amacı ve temel ilkeleri nelerdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Türkiye’de ve dünyada özel eğitim uygulamaları Özel eğitim tarihsel olarak nasıl bir gelişim göstermiştir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Zihinsel yetersizlik ve fiziksel yetersizlik Zihinsel yetersizlik nedir? Zihinsel yetersizliğe sahip bireylerin özellikleri nelerdir? Fiziksel yetersizlik nedir? Fiziksel yetersizliğe sahip bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Otizm spektrum bozukluğu ve işitme yetersizliği Otizm spektrum bozukluğu nedir? Otizm spektrum bozukluğu bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? İşitme yetersizliği nedir? İşitme yetersizliği bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Özgül öğrenme güçlüğü ve görme yetersizliği Özgül öğrenme güçlüğü nedir? Özgül öğrenme güçlüğü bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Görme yetersizliği nedir? Görme yetersizliği bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Duygusal ve davranışsal bozukluklar ile Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) Duygusal ve davranışsal bozukluklar nedir? Duygusal ve davranışsal bozukluk bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) nedir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Konuşma bozuklukları ve süreğen hastalıklar Konuşma bozuklukları nedir? Konuşma bozuklukları bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Süreğen hastalıklar nedir? Süreğen hastalıklar bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Üstün yeteneklilik ve çoklu engele sahip olma Üstün yeteneklilik nedir? Üstün yetenekli bireylerin özellikleri nelerdir? Çoklu engele sahip olma nedir? Çoklu engele sahip olan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tıbbi tanılama Tıbbi tanılama nedir? Tıbbi tanılama neden gerekliğidir? Tıbbi tanılamanın kapsamı nedir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eğitsel tanılama ve yerleştirme Eğitsel tanılama nedir? Eğitsel tanılamayı kim yapar? Eğitsel yerleştirmeyi kim yapar? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ülkemizde özel eğitim seçenekleri Engelli bireylerin yararlanabilecekleri eğitsel seçenekler nelerdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı nedir? Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı nasıl hazırlanır? Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hazırlama ve uygulama kimin sorumluluğundadır? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Okullarda özel eğitim Okullarda özel eğitim öğrencilerine yönelik neler yapılr? Özel eğitimde dikkat edilmesi gereken konular nelerdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Özel eğitim ile ilgili yasal düzenlemeler Özel eğitim hizmetleri ile ilgili yasal düzenlemeler nelerdir? Özel eğitim hizmetleri ile ilgili yasal sorumluluklar nelerdir? Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS